Alla inlägg under juli 2014

Av Pisan - 10 juli 2014 12:19

 


Gött! Det är ju redan fredag i morgon! Time flies! Här sitter jag själv. Storasyster åkte till kompisen vars familj har sommarhus vid havet utanför Stenungsund i förrgår. Bra val de här dagarna, det är ju där man ska vara i den här värmen... Hon kommer hem i morgon. Och lillungen jobbar. Fast hon slutar om 1 timme. Och jag har bara varit uppe 1 timme än... Sov läääänge och gott   

Har inte gjort nåt speciellt de senaste dagarna, bara varit och flämtat i värmen. Orkar inte så mycket annat när det är så varmt. Idag har jag dock lovat lillungen att följa med henne och handla ny laddare åt hennes mobil, den som hon inte haft så länge har redan gått sönder... 


Har pulat lite med pärlor de senaste dagarna, när jag inte flämtat i soffan framför tv:n då   


   Klicka på bilden så blir den större.  


Har bl a gjort dessa 2 armband. Det rosa är av cat eye-pärlor och rosenkvarts och det turkosa är gjort av bergkristall och vanliga glasvaxpärlor. Har även slaktat en del av de alldeles för många halsbanden jag har gjort åt mig själv genom åren. En del har jag gjort om och en del blev bara slaktade.

Ett halsband som blev slaktat blev nåt helt nytt med pärlorna från loppisfyndet jag gjorde i helgen som var:


       


Det är vad jag har pysslat med sen sist   


Var hos diabetessköterskan i tisdags. Blodsockret vill inte gå ner till acceptabla nivåer så jag kommer att få ta mer medicin. Ev sätter man in ytterligare en medicin... Suck... Och jag som kämpat så med kosten, till ingen nytta känns det som. Fast så är det ju inte. Hade jag inte gjort det så hade jag ju haft skyhöga värden. Ska träffa diabetessköterskan på tisdag igen, då ska hon ha pratat med doktorn. 

Nu har jag börjat köra med cirkulationstränaren med lite mer effekt, startade ju försiktigt. Oj vad skönt det är medans man sitter där och benen liksom masserar sig själva, går inte riktigt att förklara hur det känns, det måste upplevas. Ska köra en omgång till idag tänkte jag, efter att jag varit iväg med lillungen, då är nog ben och fötter trötta och kan behöva en omgång.


Nu ska jag äta lite och göra mig klar så jag och lillungen kommer iväg. Ha en finfin torsdag!   


 




Av Pisan - 7 juli 2014 16:02

 


Måndag eftermiddag. Hade tänkt att skriva i morse men det blev inte av, hade köksbordet fullt  med pärlgrejor. Höll på med ett armband till mig själv, eller rättare sagt; gjorde om ett armband som jag redan hade. Och jag var full med inspiration och pyssellust när jag kom upp vid 10, fast jag hade huvudvärk, så jag satte igång och greja med en gång    Huvudvärken sitter förresten fortfarande i    Så här blev armbandet:


 


Var på loppis i lördags och hittade där ett halsband gjort av någon slags nöt eller frö som man målat och ristat på, jättefina pärlor. Kostade dessutom bara 30 kr. Slaktade det och gjorde ett par örhängen, resten av pärlorna ligger i en skål med lite andra grejor, det skall bli ett halsband så småningom hade jag tänkt, ett långt ett.


    

Ingen bra bild, jag vet. Den är suddig... Lär mig aldrig den där kameran.


Köpte mig 2 toppar igår på Maxi i Borås, enfärgade. Den ena är turkos och de här örhängena kommer bli skitsnygga till den toppen   


Har haft det jättemysigt i helgen. Har inte gjort nåt speciellt utan mest haft det gott, tagit det lugnt. Vi grillade i lördags, lade färskpotatis med olja och kryddor i foliepaket och stoppade i ugnen till och på grillen låg det grillskivor av karré, bearnaisesås till det = supergott!! 


Idag har lillungen gjort sin första dag på sommarjobbet (stenugnsbageriet och kafét där hon jobbat extra under vårterminen) och kom hem med en överraskning till mamsen, en mugg latte macchiato. Hon vet att jag är tokförtjust i det   Gullunge. 


Hoppas du har en fin måndag!   


 


Av Pisan - 4 juli 2014 08:56

 


Yes! Finally Friday!   Idag är jag uppe jättetidigt. Har en tidig tid på vc för min B12-injektion. Jag vill duscha innan så då får man gå upp tidigt. Sitter här och värmer upp mig med en mugg te innan jag ska duscha bara, jag frös så när jag kom upp. Har under tiden jag fått i mig teet läst lite tidningar, läste bl a det HÄR  Sånt här skrämmer skiten ur mig. Hur bär de sig åt för att smittan inte sprider sig? Trodde sånt spridde sig jättelätt och jättefort men man har ju lyckats hålla det kvar där i ett par länder. Usch, jag ryser när jag läser det. Kanske har jag sett för många katastroffilmer? Vet inte, men det är hemskt skrämmande i a f. Där har vi en sak till som jag börjar fundera kring, det här med Läkare Utan Gränser. Det hade jag velat vara med på. Tänk om jag vid 14 års ålder begrep att mitt pluggande då skulle avgöra vad jag kunde arbeta med i vuxen ålder... Jag hade hemskt gärna velat bli läkare, eller möjligtvis sjuksköterska eller barnmorska. Hade jag någon av de 3 utbildningarna så hade jag kunnat göra skillnad här i världen. Hade garanterat engagerat mig i Läkare Utan Gränser. Vilket jobb de människorna gör! Helt otroligt. Hade gärna jobbat ett tag i fattiga delar av världen.


Igår var en riktig skitdag. Varken jag eller min kompis orkade hitta på nåt igår så vi ställde in. Jag låg i soffan med hemskevärken hela dagen   Såg på ett par filmer, bl a "Love, peace and misunderstanding" med Jane Fonda, den var riktigt underhållande faktiskt. Missade dock lite i början men det gjorde inget. Bra skådespeleri och härlig flower power-miljö.

Har nästan lika ont idag + att jag vaknade med huvudvärk. Hoppas verkligen att jag orkar ta mig till bussen i em och att jag kommer iväg... Att jag inte skall orka finns inte på kartan känns det som, jag SKA iväg. Men vad gör jag om jag är totalt slut??


 


Nu har jag fått i mig teet och ska dra mig mot duschen, det tar ett tag för det känns motigt. För att det är jobbigt. Är helt slut efteråt och sen har jag massvis att göra under dagen innan jag förhoppningsvis ger mig iväg österut vid 16-tiden i em.


Ha en finfin helg goa läsare!   


 


   


Av Pisan - 3 juli 2014 09:37

 


Visst är den fin? Orionnebulosan. Tänk att det kan se ut sådär i rymden. Såg ett program på tv häromdagen om rymdresor, man intervjuade några av dem som var med och flög till månen 1969, tänk vilket äventyr! Att få åka till månen, hade ju varit hur coolt som helst att få göra det. Hade man kunnat åka på en rymdtur eller cirkulera runt jorden så hade jag hoppat på det direkt. Tänk om man hade begripit när man var 15-16 år att man skulle pluggat mer för att få bra betyg så man kunde komma in på nån utbildning så man kunde göra såna här saker... Men det tänkte man ju inte på då, skolan var ju skittråkig... Jag hade ju för sjutton kunnat vara astronaut nu ju! Kärnfysiker, atomforskare eller hjärnkirurg hade jag också kunnat vara ju! Vad blev jag då? Jo; läkarsekreterare, eller medicinsk sekreterare som det heter numera. Urtrist. Fast man kanske inte får jobba som astronaut när man är sjuk, tror inte det... Men drömma kan man ju alltid göra, och titta på såna här fina bilder. Och kolla på sci-fi-serier som Star Trek, Stargate och andra såna där serier och filmer, jag älskar sånt   


 


Här är det helt grått idag, och så regnar det. Jag och en kompis skulle åka ut till havet idag hade vi tänkt. Vi får tänka om... Det blir en lite mindre utflykt istället och så håller vi oss inomhus.


Igår var mamma och pappa här och hälsade på, det var mysigt. Vi fikade och så åt vi middag ihop. Jag gjorde sån där "paj" med köttfärsröra i botten på en form och så potatismos på det och ost på toppen och in i ugnen, smaskens! Till det hade jag en sallad på pappas egenodlade salla, lök och dill + lite tomater och gurka. Sen vart jag proppmätt resten av dagen   


Nu har jag använt cirkulationstränare ett par dagar, kör med den på morgonen när jag precis kommit upp. Sätter mig här vid datorn, vid köksbordet, och tar med mig temuggen, har kört på med 20 min nu till att börja med, annars så är det 30 min som gäller, har inte så hög styrka heller ännu. Det känns jätteskönt efteråt, mina ben är inte lika spända som de brukar vara. Gott. Någon gång nästa vecka skall jag köra på i 30 min tror jag, och kanske mer än 1 gång. 


I morgon är det fredag!!


 


Då skall jag åka till älsklingen! Så det blir en myshelg   Värmen skall visst komma tillbaka till helgen. I a f om man skall tro på prognoserna, på lördag skall det bli 27 grader enligt prognosen på Rapport igår kväll. 23 grader hade räckt tycker jag, 27 grader är för mycket nu när man är van vid 13 grader... 


Hoppas du får en fin torsdag!   


 

Av Pisan - 1 juli 2014 10:22

 

Ikväll spelar Rolling Stones i Stockholm. Jag har varit med och tävlat om biljetter. Men icke att man vann nåt, så klart   Och köpa några egna finns inte på kartan. Är man sjukpensionär lever man på luft, för pensionen är så liten så den märks inte. Idag tycker jag att livet är orättvist. Det är massvis med saker man inte kan göra när man lever på luft. Man kan inte åka på semester. Sånt som jag kunde när jag var frisk och orkade jobba heltid. Då kunde man åka på härlig semester till värmen t ex. Till:


                              

                                               

t ex. Det var ju sånt som jag ville kunna fortsätta med. Det var ju det som man tyckte var guldkanten på livet. Det fanns inte på kartan att man skulle bli sjuk och att allt det där man tänkt göra inte skulle gå att genomföra... Jag vet inte hur många gånger jag frågat: Varför just JAG??? Varför skulle just JAG bli sjuk? Varför måste jag sitta bredvid och titta på när alla andra kan göra det de vill, åka på sina semestrar, gå på konserter o s v. Jag blir så ledsen varje gång jag läser på Facebook eller på nån blogg att någon skall åka dit och dit och dit och ha så gott i solen. Det är tortyr! Jag som verkligen behöver den där torra goa värmen för att lindra min värk kan absolut inte åka, för jag lever på luft. Livet är ta mig fan orättvist   


I morse när jag gick upp satte jag mig vid den nya cirkulationstränaren (som jag kunnat köpa p g a skatteåterbäring, annars hade jag inte haft råd) och det pirrar gott i fötter och ben, mest i benen. Man får inte sitta så länge så här i början, man måste sakta vänja sig vid det här, annars får man myrkryp på kvällarna när man skall sova och det vill jag ju inte. Det är den här jag köpt:


 


Idag har vi grått väder igen, och just nu åskar det men det regnar inte. Idag är det dags för B12-injektion nr 1 för veckan. Men inte förrän senare i em. Måste handla hem lite mat, även om jag lever på luft så äter jag ibland...

Det blev inte bakat igår heller. Får se hur det blir med det idag. Vet inte om jag orkar för jag är lågtryckssjuk så det skriker om det idag. Värk, värk och värk...


Nej, nu slutar jag, det blir för negativt det här...


Ha en fin tisdag!   


 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards