Alla inlägg under oktober 2014

Av Pisan - 20 oktober 2014 13:04

 


Så vart det måndag igen... Vart tar tiden vägen???? Helgen har ju sprungit fram, det har gått fortare än någonsin. När jag träffar älsklingen vill jag ju dra ut på tiden så mycket som möjligt ju!   

Har haft en jättemysisg helg dock. 

Här blåser det som sjutton idag, och så regnar det men det skall vara uppehåll på eftermiddagen lovade prognosen. Bra tycker jag som måste ut och handla. Men först skall jag duscha. 


 


Tappade ett örhänge i helgen vilket retar mig något vansinnigt. Och det för att jag inte har kvar alla delar som örhänget bestod av, kvar bland mina pärlgrejer alltså, jag har helt slut på den typen av del och har ingen aaaaning om vad jag har köpt den, hade haft den liggandes i flera år. Så  det blir till att göra något liknande istället. Gillade ju dessa örhängen jättemycket. Ett i-landsproblem, I know   Jag är inte klok, jag vet det. Är fullt medveten om det   Jag har redan så mycket örhängen så det här borde inte störa mig det minsta. Kanske blir det lite pyssel senare idag/ikväll. Får se. 


Kom att tänka på en sak under min bussfärd i fredags. Jag har ljugit här på bloggen. Fast omedvetet   Jag skrev någon gång förra veckan att jag inte läst någon bok alls sedan sommaren 2013, det är ljug!!!! Jag läste 2 böcker i vintras. 2 biografier, den ena Keith Richards "Life" och den andra av den ena gitarristen i Kiss, minns inte vad han heter just nu.... De var väldigt lättlästa båda två.


Nu blir det till att bädda rent i sängen och sen en dusch. Ha det så gott den här blåsiga och regniga måndag!   


 

Av Pisan - 16 oktober 2014 11:47

 


Ja, det är torsdag, hela dagen. Och min torsdag började jättetidigt (för att vara mig). Redan vid 7.45 kände min kropp att "nu skall vi inte sova mer". Försökte dock en bra stund, efter att jag fått upp lilltjejen. Gav upp vid 9, hade hunnit att bli hungrig och då är det ju kört att somna om. Så det blev en macka och en mugg te. Just nu sitter jag här med temugg nr 2, gott. Efter den där mackan gick jag och lade mig i soffan för att kolla på tv lite och se om jag kanske skulle kunna somna om, för trött är jag.  Men icke, testade med att stänga av tv:n också, och försöka somna. Så nu har jag gett upp det. Får gå omkring som en zombie idag. Idag har jag inte lika mycket ork som jag hade igår. När man läst mitt inlägg jag skrev igår så tror man nog att jag var i stort sett döende men riktigt så var det inte. Det var mest humöret som inte mådde bra igår. Kände mig lite bättre när jag fått skriva av mig. Så jag körde igång med brödbak. Och medans degen jäste dammade jag lite i vardagsrummet. Tvättmaskinen fick bekänna färg igår också, det blev flera maskiner och jag färgade min parkas som blivit dassig i färgen så nu har jag en ny jacka, den ser helt ny ut   Och så fick jag ändan ur vagnen och installerade säkerhetspaketet från min bredbandsleverantör på den nya laptopen. Ny och ny; jag köpte den i juni.  Dottern har haft den i sommar, hon lämnade tillbaka sin skoldator när hon slutade skolan och var datorlös. Så jag körde på med min gamla laptop, som nu hunnit bli 4 år och är seg som kola, under sommaren och när skolan började och ungen fick ny dator så hade jag varken lust eller ork att fixa med min "nya" vän. Men igår hände nåt! Jag fick ändan ur vagnen. Så nu sitter jag här och skriver på en mycket snabbare och finare laptop. Den är av märket Lenovo (f d IBM) och är lätt som sjutton och går lätt att ha med sig i soffan och så. Min gamla hade slut på batteri så det blev att den var konstant stationerad på köksbordet. Den här datorn är lite fiffig av sig också, den rengör sig själv på damm inuti, man klickar bara på en knapp och så blåser den rent sig själv. Erkänn att det är fiffigt!   Den kommer säkerligen hålla lite längre än vad laptopar brukar. Hoppas jag i a f. Den har aluminiumhölje också så den blir inte så varm. 

Hade ont i magen hela dagen igår, idag är det bättre. Värken är densamma som igår fast idag känner jag mig lite hängigare, kanske för att jag höll igång hela dagen igår? Idag blir det ett betydligt lugnare tempo. Orkar jag skall jag dammsuga, men först är det dags för frukost nr 2. Den här gången lite rejälare än den första. 


Ha en fin torsdag!   


 

Av Pisan - 15 oktober 2014 11:45

 


Ja, idag med. Alla dagar nuförtiden känns det som. Den där läkaren som är min nya läkare, som jag skall träffa i november, han har jag stora förväntningar på. Tänk om han visste det... Jag förväntar mig att han uträttar underverk med min kropp. Att han har en massa mirakelkurer som ska hjälpa mig. Att han har den allra bästa smärtlindringen i världen att hosta upp just för mig. Ni hör, jag är inte klok. Man kan inte ha såna förväntningar på en karl. Det går ju inte. Och jag fattar det också. Men jag kan väl få fantisera lite?   


Sitter här med värsta IBS-magen. Läste på fejjan, i en fibrogrupp jag är med i, att en tjej testat ett preparat som finns att köpa på apoteken, PROIBS heter det. 30 st kapslar, tabletter eller vad det nu är, kostar 189:-. Varför är allt så jävla dyrt? Hur skall jag med min pyttepension ha råd med sånt? Den här tjejen som skrev på fejjan hade blivit hjälpt av detta. Det låter ju underbart. Jag hade ju så hemskt gärna velat testa detta. Kanske gör jag det ändå, då får jag dra in på matpengarna och så blir barnen lidande... Å andra sidan kanske de inte tar skada av att äta enbart morötter 1 vecka, eller?  De kan få vitkål ett par dagar också, det är ju billigt så här års. Skämt å sido: Jag får helt enkelt dra in på nåt annat eller lägga en räkning åt sidan 1 månad.... Eller strunta att åka till älsklingen. Det är ju så det får bli, tyvärr... Som det är nu lägger jag redan mycket pengar på mediciner och vitaminer och även probiotika (som ju har gjort att min IBS blivit liiite bättre) varje år. Är så jävla less på det här livet jag lever!! Jag hatar att mitt liv har tagit den här vändningen, att jag inte fick fortsätta leva ett friskt liv! Att få höra av läkare att man inte kan jobba något mer i sitt liv, det sänkte mig totalt. Känner mig som bottenskrapet av befolkningen i vårt land. Jag ligger här nere och krälar och kämpar med att få allt att gå ihop ekonomiskt varje månad. IBS:en blir ju inte bättre av det precis... Inte fibron och ME:n heller. Och definitivt inte diabetesen, den blir värre vid psykisk stress. Den medicinering jag har för diabetesen just nu är inte tillräcklig, kommer att diskutera det med nya läkaren när vi ses, förmodligen får jag en ny behandling, som gör att mitt blodsocker ibland kommer dala och jag måste ha en mätare. Alltså blir min tillvaro ännu mer besvärlig, jobbig och jävlig! Som det är nu blir mitt blodsocker aldrig lågt, jag har helt enkelt "bara"  högt blodsocker. Men tabletterna jag tar kan jag inte ta mer av för min mage fixar inte det, IBS:en blir ännu värre och jag behöver en högre dos, det räcker inte med den jag har nu, blodsockret behöver gå ner mer.

Ja, jag är på dåligt humör idag. Och det tack vare den här förbaskade IBS:en, skulle åkt till stan och hämtat mitt pass idag men det går ju inte, får hålla mig nära toan hela dagen + att jag är rejält lågtryckssjuk. Värken är för jävlig och jag är bombad i huvet, har gröt i hjärnan känns det som och så är jag sådär konstigt yr liksom. Regnet vräker ner här. Jag vill bara skrika rakt ut, skrika NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJ!!!! Jag vill inte vara med mer!!!!! VARFÖR just jag??????   Varför fick inte jag fortsätta vara frisk och kunna jobba? Hade jag kunnat jobba heltid nu så hade jag och tjejerna haft det riktigt bra, trots att jag är ensamstående. Vi hade kunnat åka på semester på sommarloven och vi hade kunnat unna oss saker som jag inte ens vågar tänka på idag... 

Tänk om de som bestämmer hade kunnat förstå hur vi sjuka har det, hur vi känner oss med den pytteinkomst vi har. Hur det känns att vara utanför. Klart att jag fattar att vi inte skall ha lika mycket som de som jobbar men lite mer än vad vi har idag hade ju vart mer rättvist. Jag har betalat skatt i många år innan jag blev sjuk. Vad har jag fått för det? Jag har ju inte valt att bli sjuk.


Usch vilket negativt inlägg. Fast jag känner mig ju sån idag. That´s my life. Jag vet att jag är rik på andra sätt än på pengar, jag har världens finaste ungar och föräldrar, och älsklingen. Men såna här dagar hjälper det liksom inte att tänka på det, det jobbiga och jävliga tar över. Jag kan inte rå för det. 


Roligare än så här blir det inte idag. Har du orkat läsa ända hit är du värd medalj. Ha en finfin onsdag!   


 




Av Pisan - 14 oktober 2014 13:11

 

Gääääääääsp....


Jag gäspar också. Känns som att klockan är 6 på morgon fast den är 10 över 1 på eftermiddagen. Hur skall detta sluta idag? Läggdax vid 5-tiden? Har precis fått i mig frukosten.  Sov länge idag. Är sååå trött...


 


Läste i min gamla blogg, som jag hade i ungefär 5 år, och idag för 1 år sen skrev jag att barnen numera bor hos mig på heltid. Och det har de ju gjort sen dess. Det där med att de skulle vara hos sin pappa varannan helg blev aldrig av. Pappans nya kärring vill inte veta av mina barn. Och mina barn vill helst inte veta av henne heller.... Detta har lett till mycket tråkigheter för mina barn. Dessutom är kärringen en riktig drama queen så det har varit minst sagt turbulent men nu har det lugnat ner sig. Mina barn pratar med sin pappa i telefon ett par ggr/vecka och that´s it och de verkar ha kommit till ro med det. Trist, naturligtvis, att de förlorat den goda kontakten de haft med sin far, den är som bortblåst.... Hur man som far kan låta det hända kan jag inte förstå.

Ja, så var det med det, nog om detta.


Idag har jag sen tid på vc för B12-injektion. Först kvart i 3 skall jag vara där. Rätt skönt med tanke på min trötthet. När jag sen kommit hem och det blir dags för matlagning och vi ätit är jag väl som ett ursketet äpple...


Igår em läste jag ut boken jag höll på med. Ska gå igenom mina bokhyllor och se om jag hittar nåt hysat lättläst att läsa. Det måste vara lättläst, det går inte annars. Tyvärr så har jag mest historiska romaner i hyllorna.... Komplicerade böcker med mycket namn och platser att hålla reda på, det klarar jag inte längre. Gjorde ett försök för nån månad sen att läsa Bibeln i romanform, började med gamla testamentet men det blev bara ett par sidor, sen fick jag lägga undan boken. Trist. Jag vill ju.


Just nu är det helgrått på himlen här. För en timme sen ungefär sken solen. Var ute på balkongen och tog några bilder med mobilen (de blev inte bra så ni får inte se dem) och det kändes riktigt kallt.

Pelargonerna som jag tog in till köksfönstret förra veckan har börjat bli fula nu. De har blommat klart och det blir mer och mer gula blad på dem. Vet inte om jag skall låta dem övervintra bakom gardinerna eller om jag skall slänga dem, det är rätt trångt i fönstret nu. Har ingen annan bra plats åt dem heller.



Det här lyssnar jag på nu. Ha en go tisdag!   


 



Av Pisan - 13 oktober 2014 11:52


Så jäkla bra! Eller hur? Hon gör Etta James låt nästan bättre än Etta själv   Eller hur? Hon är redan en färdig artist, Matilda. Varför tar de med en sån i Idol? Hon kan ju göra karriär helt på egen hand.

Det här är vad jag lyssnar på just nu, bl a den låten. Jag har alltid Spotify på när jag sitter här vid datorn med min temugg. Idag är det Mammas Mirakel i muggen, smaskens! Snart blir det frukost. Sovit länge idag. Lade mig rätt sent också i o f s, och somnade om när jag väckt lillungen vid 7.45 Har inte nåt jag måste göra idag fast det hade varit bra om jag gick och handlade lite, behöver frukt och grönt, det har tagit slut i helgen.

Har sovit rätt bra de senaste 2 nätterna, sååå gött!!!! Har tagit extra smärtlindring c:a 1-1,5 timme innan jag lagt mig, i form av 2 Citodon, och det funkar rätt bra. Hade detta i tanken i lördagskväll då jag ju natten till lördagen sov så himla dåligt. Har så jäkla ont i fötterna jämt numera    Tröttheten har inte varit så jobbig i och med att jag fått sova bättre de senaste 2 nätterna. Vilken skillnad det blir! Humöret är ju MYCKET, mycket bättre, verkligen stor skillnad på det. Igår orkade jag t o m duscha och baka bröd! Det ni! Och så har jag läst lite. Nu börjar jag närma mig slutet på boken och medvetet försöker jag att dra ut på det hela, läser bara lite i taget nu, vill inte att boken skall ta slut   Och så pärlade jag lite igår, gjorde mig ett par örhängen:


 Om du klickar på bilden så blir den större och du ser bättre.  De är gjorda av pärlor från ett halsband jag köpte på loppisen i Gnosjö när jag var hos älsklingen sist. Dit skall jag förresten till helgen. Till älsklingen alltså. Längtar   


Nu lyssnar jag på Runrig, på min spellista med dem på Youtube:



Nu skall jag fixa frukosten. Blir sen sån idag. Nu kom äldsta dottern hem. Kort dag idag. Hon har redan hunnit äta lunch och gå en snabb shoppingtur på stan också. Hon har köpt en jättefin väska på HM, en sån skulle jag också kunna tänka mig... Jag som redan har femtioelva väskor, minst....   


Ha en finfin måndag!   


 

Av Pisan - 12 oktober 2014 12:43

 


Såg den här inne hos en bloggvän. Snodde den. Den är så bra! Hoppas du har en fin söndag!   

Av Pisan - 11 oktober 2014 13:21

 


Är så jäkla trött på att inte få en hel natts sömn! Den senaste veckan har varit bedrövlig vad gäller det. Inatt låg jag vaken med en helvetes värk i fötter och ben en evighet innan jag kunde somna. Vet att jag har dåligt med smärtlindring just nu, p g a minskningen av morfindosen. Och jag får ha det så tills jag skall till läkaren. Vill sitta ner och prata ordentligt med doktorn, vill inte ha nån jäkla korridorkonsultation bara - vilket det blir talan om när jag ber distriktssköterskan om hjälp, läkarna har inte tid, man måste ha en bokad tid. Jag ser fram emot det där bokade besöket då jag får träffa min nya läkare för första gången. Jag kommer ha en halvtimme på mig och jag kommer ha en lång lista med saker som skall tas upp där smärtlindringen kommer stå högst upp. Jag har funderat mycket de senaste veckorna, sen jag gick ner - drastiskt - i morfindos. Jag har kommit fram till att jag vill höja morfindosen liiiite och se vad det gör med smärtan. Men vägrar gå upp i så hög dos som jag hade förut, p g a biverkningarna. Om nu inte doktorn har nåt annat bra att komma med då...


Hade behövt en stooor mugg med kaffe för att piggna till, men magen fixar inte det nu. Jag har "höstmage" nu, kallar det så för att varje höst tar IBS:en i med full kraft, har varit så i 12-13 år nu, likaså på våren. Och då är kaffe förbjudet, om jag inte vill bosätta mig ett dygn på toaletten. Men vem vill det? Urk! 


Igår kom den. Bosses bok. Den damp ner i brevlådan under förmiddagen och nu har jag redan läst lite mer än hälften. Har fått några goa skratt, den är jättebra. Man kan beställa boken på Bosses blogg. Kommer lägga mig och läsa mer idag. Det blir nog en del liggläge, kroppen är verkligen inte på topp. 


Igår fick ungarna fixa middag, det blev köttfärssås och pasta och en sallad. Gott. Idag vet jag inte riktigt vad jag skall hitta på...


Ha en fin lördag!   


 

Av Pisan - 10 oktober 2014 10:04

 


Såhär är det idag. Eftermiddagen och kvällen igår också. Fast då låg jag nerbäddad under täcket. Helvete vad jag mådde skit efter trippen in till stan. Jag hade sååå ONT när jag kom hem. Vädret var ändå hyfsat hela tiden, solen sken men det blåste ju. Idag blåser det ännu mer, och just nu vräker regnet ner. Lilla dottern mår inget bra heller, henne sjukanmälde vi tidigt i morse så hon ligger och sover nu. Jag sitter här med en varm ugglemugg, det är Sörgårdste i den idag. Gott. Känns som att det behövs många varma muggar te idag. Kryper nog ner i sängen efter att jag varit och fått min B12-injektion i em.


 


Det gick smidigt som bara den att skaffa pass igår. När vi kom dit fick vi vänta c:a 5 min innan det var min tur. Sen tog hela proceduren inte mer än 5 min. Helt otroligt. Sist jag skaffade pass tog det flera timmar...


Tror jag skall tända några ljus här på köksbordet, det blir bra mycket trevligare här då   


För er som inte följer Bosse och hans blogg vill jag säga: Gå in på hans blogg! Han har kommit ut med bok nr 2. Jag läste hans första bok när den kom ut 2013, det var en roman, "Mina fotsteg i ditt hjärta", den tog läsaren tillbaka till 70-talet. Det var den första bok jag läste på flera år, den var lättläst så jag kom snabbt in i läsandet igen. Jag är egentligen en riktig bokmal men fibron har tagit ifrån mig koncentrationen. Ibland, vissa perioder, går det bra att läsa och Bosses bok gjorde så att jag kom in i en sån period, jösses vad jag var glad! Jag läste c:a 15 böcker på bara ett par månader   Men så tog det stopp helt plötsligt och jag har inte läst nåt sen dess. Nu går jag och väntar på att nya boken, "Skimrande ögonblick - och dagar i grått" skall dimpa ner i min brevlåda. Detta är en kåseribok. Jag hoppas att den har samma effekt på mig som förra boken, att jag kommer in i en läsperiod. Älskar att läsa. Kan vara för att jag har en sån fruktansvärt livlig fantasi och gör riktiga resor när jag läser   


Det känns även lite ledsamt och deppigt idag. Idag är det 5 år sen min älskade mormor gick bort. Det räcker att jag skriver det här så rinner tårarna... Hon fattas mig fortfarande, och kommer alltid att göra...


Ha en fin fredag godingar!   


 


   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards