Alla inlägg under december 2014

Av Pisan - 18 december 2014 09:37

 


God morgon! Idag är jag uppe tidigt. Vaknade vid halv 8 med huvudvärk. Har haft huvudvärk i flera dagar nu. Jobbigt. Känner mig nere. Det är väl kanske inte så konstigt när man både har hemsk huvudvärk och "vanlig" värk i resten av kroppen. Man blir ju både jättetrött och ledsen. Det är så mycket man skulle vilja göra men det går inte. Igår fick jag fram 4 små tomtar ur min julkista och kände mig sååå nöjd att jag orkade det, det är ju ingen större bedrift men för mig är det en stor grej... Sånt som för "vanliga" människor verkar vara en simpel liten grej kan vara en stor bedrift för en fibris.


Har köpt nästan alla julklappar på nätet i år. Himla behändigt när man inte orkar gå på stan. Så alla paket är klara nu, utom ett och det har jag lejt ut till älsklingen. Var och hämtade ut 2 paket med julklappar igår. Så man kan säga att jag är klar på julklappsfronten. Häromdagen hade jag inte ens börjat och nu är det klart. Delade upp själva inslagningen för den tar ju sån tid och man får så ont i nacken och axlarna, slå in allt på samma gång går inte längre. Kroppen orkar inte det. 


Idag har pensionen kommit in på kontot och jag skall gå till butiken och handla julskinkan bl a. Lite annan julmat blir det nog också, och julmust så det räcker över julhelgen. Lilltrollet skall följa med mig och hjälpa mig att handla idag med, hon och jag var ju iväg och handlade i tisdags. Tur jag har mina små troll   Tänk om de visste att jag kallar dem det   


Strax blir det frukost. Hoppas du får en fin torsdag!   


 



Av Pisan - 16 december 2014 13:06

 


Kikar in för att säga hej  Har precis duschat. Skall vara på vc om en timme ungefär, för B12-sprutan. Sen måste jag gå till butiken för att fylla på matförrådet här hemma. Får hjälp av lilltrollet med det idag. Fixar inte det själv längre, blir så trött och matt av det. Det är ju lite dag kvar efteråt och det vill jag ju vara med på, att det är dag alltså. Har ingen lust att bli liggande i em idag också. Det räcker så gott med att jag låg i stort sett hela dagen igår.


Hoppas du har en bra tisdag!   

Av Pisan - 15 december 2014 12:39


God middag! Här sitter jag med min brunch. Har tagit en rejäl sovmorgon, det behövdes. Även om jag sover gott hos älsklingen så blir det mindre timmar än jag behöver. Har en stoooort sömnbehov.  I lördags var vi uppe extremt tidigt, halv 7. Ville se lussefirandet på tv. Hade jag varit hemma och själv så hade jag gått och lagt mig igen efteråt och sovit några timmar till. Och så var vi uppe till sent på kvällen/natten också, kollade på mer True Bloodavsnitt.

Har haft en jättemysig helg och nu ses vi inte förrän på juldagen då han kommer hit.

Vilket snöoväder vi hamnade i i fredagskväll när vi åkte från Tranemo (där älsklingen hämtar mig), man såg inte vägen framför sig. Det kändes som att vi aldrig kom fram, det gick hemskt långsamt. Riktigt läskigt.


Lillungen kom precis hem. Hon är ledig i em, hon har redan fixat praktikplats vilket man skulle jobba med idag på em. Hon skall jobba i en klädbutik på ett köpcenter utanför stan i januari/februari.


Har ont i magen, den har krånglat hela helgen. Vad trött jag är på det   Och så värker benen och fötterna som f-n. Men det blåser rejält ute och då brukar jag ha extra ont. Nu skall jag gå och lägga mig i soffan en stund.

Även den här måndagen kommer adventsljusstaken här i min blogg, missade ju igår med:


 


Hoppas du har en fin måndag!   


 

Av Pisan - 12 december 2014 10:19

 


God morgon! Ja, jag är redan uppe. Helt otroligt va?   Var tvungen att sätta klockan idag så jag kommer upp i någorlunda tid. Ska duscha och handla innan jag sätter mig på bussen mot de småländska skogarna. Och så tar ju morgonritualen en evighet för en fibris som mig. Så det gäller att vara ute i god tid. Speciellt en sådan här dag då jag är sååå seg och hela kroppen skriker ut att den har såååå jävla ont!!! Ursäkta att jag svär men i såna här lägen tycker jag man får det   Det är nog den där Alexander som jävlas med mig, han är ju på ingång även om han inte kommer att blåsa rätt på mig så är han ju inte långt borta. Hoppas verkligen att vädret inte ställer till det för min lilla resa, men det verkar som att det inte kommer vara så farligt just här och där jag kommer att befinna mig på vägen. Att jag känner mig som jag känner mig i kroppen kan vara baksmälla också. Förtog mig rejält igår. Fick för mig, efter brödbaket, att baka lussebullar också.... Alltså ytterligare nån timme i köket. Efteråt rasade jag helt. Började snora och hosta, kände mig som att jag höll på att bli förkyld och var tvungen att lägga mig ner, kände mig sååå sjuk, kroppen skrek verkligen. Låg hela kvällen, åt middagen i soffan, orkade bara halva middagen, det var t o m jobbigt att äta. Så att jag mår som jag mår idag är inte konstigt. Tänk att man aldrig lär sig, varför köra på när man vet att man måste vila? "Men jag är inte så trött, jag orkar det här". Verkligen dumt, jag vet. Hoppas jag mår bättre senare idag när jag skall iväg. Lussebullarna blev förresten riktigt, riktigt bra. Supergoda, godaste jag bakat på många år. Tur det. Tänk om de smakat pyton....


Nu blir det frukost! Ha en finfin fredag och en finfin Lussedag i morgon!!     


 

Av Pisan - 11 december 2014 13:31

 


Här bakas det också. Bröd. "vanligt" sånt, igår blev det vörtbröd. Skulle vilja baka lussebullar också. Får se om jag har ork och tid efter första omgången, just nu jäser den i bunken. Kroppen är inte med mig idag. Det värker överallt, speciellt i nacken och skuldrorna. Bläää!! Går här och plockar med tvätt, har även kört igång en maskin. Vid 11 när jag vaknade, var det mörkt som när solen går ner vid 3-tiden, det blev till att tända ljus och sätta sig vid datorn med en mugg te och mysa framför datorn   Och så julmusik på radion. Men nu skiner solen. Helknasigt väder.


Ha en fin torsdag!   


 


Tittut! 

Av Pisan - 10 december 2014 11:43

 


Nu är jag hemma igen. Jösses vad segt det var i morse, gick upp vid 6-tiden. Somnade nästan på bussen in till stan.... Fick vänta en halvtimme i väntrummet innan jag fick komma in....   Gillar jag inte. Besöket gick bra. Fläcken som det hela handlade om är än så länge ofarlig. Man tog inte bort den. Men jag måste hålla koll på den, ändras den så skall jag tillbaka. Och så fotograferade man den, för att ha nåt att jämföra med om den ändrar sig. Hade inga andra suspekta fläckar på kroppen heller, jag är full med pigmenteringar, är som en prickigkorv   Men som sagt inget farligt.

Vilket väder jag gick ut i i morse, jösses vad det blåste och regnade (gör det fortfarande). Var ju som en dränkt katt när jag kom fram till bussterminalen här i byn (tar c:a 3-4 min att gå dit) trots regnjacka och paraply. Vantarna blev genomblöta och värmde inte speciellt mycket så jag var iskall när jag kom fram till hudkliniken. Och när jag kom hem blev det varmt gott jul-te och tända ljus och frukost (och raggsockor). Kan inte äta tidigt på morgonen så jag sparade frukosten tills jag kom hem.


Nu skall jag vila lite, lägga mig i soffan, kanske blir det en liten lur. Sen har jag tänkt att baka bröd.


Ha en finfin onsdag!   


 

Av Pisan - 8 december 2014 13:03

 


Halloj! Det är måndag och klockan har redan hunnit bli 1. Sovit länge idag, det var länge sen jag sov så länge, sov till över 11. Det blir alltid mindre sömn när älsklingen är här, går upp tidigare på morgnarna, när jag är själv så sover jag för det mesta lite längre, somnar om när jag väckt lillungen som skall iväg till skolan. Trots värk och elände så har jag haft det mysigt med älsklingen. Vi hade lite glögg med tilltugg på fredagskvällen framför tv:n och Idol (min favorit Lisa vann ju   och det var nog tack vare mig för jag skickade faktiskt en sms-röst   ). På lördagen åkte vi till det där stora möbelvaruhuset i Kållered efter en lång frukost. Där var resten av stor-Göteborgs invånare också   Guuuud vad tröttsamt. Jag blir urstressad när det är så mycket folk. Mår skit av det, sorlet och trängseln får jag nästan panik av. Men de där julklapparna som skulle köpas blev köpta och vi fick fikat, jag överlevde med andra ord   Sen handlade vi lite matvaror på Netto på vägen hem. Vi och tjejerna åt tacos till middag. Efter det satt jag och älsklingen och kollade på fler True Blood-avsnitt, vi är inne på säsong 3 nu. Har 2 säsonger kvar (tror jag i a f   ). En helg går ju så fort. Den svischar förbi fort som sjutton och rätt som det är så är det måndag morgon...


Idag blir det inte många puckar. Hade tänkt handla hem lite till det tomma kylskåpet men jag tror faktiskt att det får vänta tills i morgon, jag orkar inte gå ut idag.


Igår kväll tog jag och lilltrollet fram julgranen och klädde den, den blev så fin så. Storasyster hade inte lust att vara med, och hon slapp. Nu är det så mysigt så med tänd gran på kvällen   


I torsdags kom det ännu en kallelse i brevlådan, den här gången till en handkirurg, en liten mottagning inne i stan. Jag har en knöl på höger tumbas. Öm är den också. Får se  vad handkirurgen säger om det hela. Dit skall jag i januari först. På onsdag morgon skall jag ju till hudmottagningen, har en hel del papper som skall fyllas i som jag ska ha med mig dit, ska ta tag i det idag. Det och en dusch blir nog det enda, plus matlagning, jag orkar med idag. 


Ha en fin måndag    Eftersom jag inte skrev nåt igår så kommer adventsljusstaken här    :


 




 

Av Pisan - 5 december 2014 11:43

 


Halloj! Fredag fm och det regnar ute. Trist, tristare, tristast... Inatt har hag sovit pissdåligt. Har så ont i höger skuldra så jag blir snart galen. Har fått sitta upp och sova, det går inte att ligga, då gör det så in i h-vete ont, det liksom hugger till extra mycket då. Vet inte vad som utlöst det hela, jag har inte gjort nåt utöver det vanliga. Det behöver ju inte vara något speciellt som utlöst det, det är ju så med fibro. Typiskt att det ska komma nu när jag skall ha myshelg med min älskling    Man får aldrig vara ifred från skit.


Igår bakade jag igen, gjorde vörtfrallor istället  för limpa. Följde denna gången inte receptet på vörtmixpåsen, gjorde som jag brukar när jag bakar bröd och blandade i mixen. Blev jättebra, ungarna gillade det också. 


Känns gott att det är fredag. Inget speciellt står på agendan i helgen, men det gör inget   Ska jag ha så här ont så kan det kvitta. Hoppas på lite massage i a f   Och insmörjning av Voltarengel som jag skall köpa hem efter att jag varit och fått min B12-injektion vid 4-tiden i eftermiddag. Först får nån unge smörja in mig, sen får älsklingen göra det ikväll. Det blir nog några Citodon under dagen med, utöver morfinplåstret, det kan inte hjälpas men det gör så förbaskat ont.


Igår var det premiär för Jul med Ernst. Älskar det programmet, jag kommer in i världens härligaste julmyskänsla när hans program börjar i december. Och så får man lite tips, det är ju aldrig fel.


 


P g a det onda så har jag absolut ingen aptit och jag har ännu inte ätit något idag men nu skall jag fixa till lite havregrynsgröt, idag blir det kardemumma och kanel på, smaskens!   


Ha en finfin fredag och helg!!   


 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards