Alla inlägg den 19 december 2016

Av Pisan - 19 december 2016 11:10

 


God middag! Här sitter jag. Måste säga att jag njuter lite - jag har nämligen ingenting inbokat idag, en helt blank dag med andra ord. Härligt tycker jag   Förmodligen kommer jag bara gå här och njuta av julpynt och lyssna på julmusik och kanske plocka fram en och annan tomte. Precis som varje år så är det några saker jag inte hittar.... Varför är det alltid så? I år är det den fina julkortsklänningen jag fått av Wiper för flera år sen, i den ligger alla julkorten som kom förra året - jag sparar alltid dem för att veta vilka jag skall skicka julkort till. Den är helt borta! Har letat överallt och kan bara inte hitta den. Vad trött jag blir på mig själv när det blir så   


Har börjat skriva inköpslista på maten som skall inhandlas inför julhelgen. Har inte köpt hem något ännu. Får börja med det i morgon, efter besöket på vc, skall ha min B12-injektion. Ingen kan dock följa med mig och handla vare sig idag eller i morgon så det får bli bara lite inhandlat i morgon, sånt jag orkar bära. På eftermiddagen skall jag till lilltrollets skola inne i stan. De har vad de kallar NTI-dagen (skolan heter NTI-gymnasiet).  De kommer att ha som en julmarknad där skolans alla UF-företag kommer att stå och sälja sina produkter. Och så blir det annan försäljning också, pengarna de får in skall gå till Barncancerfonden, detta då en av eleverna i lilltrollets klass har cancer som är obotlig (han kommer inte överleva). SVT kommer även till skolan och filmar, för de gör en dokumentär om killen som har cancer. Det hela är så fruktansvärt sorgligt och jag blir lipfärdig varje gång jag ens tänker på det   

Så jag och storasystern ska dit i morgon em en stund och förmodligen köpa de sista julklapparna. Tänker inte boka in någonting mer i veckan för jag behöver vila om jag skall orka umgås under julen, är helt klart i en svacka just nu. Är hemskt trött och blir matt och måste lägga mig flera gånger om dagen. Igår lyckades jag dock duscha utan att bli helt matt vilket känns hemskt skönt för i tisdags var det hemskt efter duschen, jag bara skakade och det snurrade i huvudet   


 

Nu går vi mot ljusare tider! Visst är det underbart? I övermorgon närmare bestämt, kl 11.44 för att vara exakt. HÄR kan du läsa om det. Egentligen borde vi fira på den dagen då dagen är som kortast, det var ju så vi gjorde från första början, innan julen blev en kristen tradition. Tydligen så är det inte alls Jesus födelsedag den 24:e december, han föddes under sommarhalvåret egentligen men kyrkan ville ha ett slut på vårt paganistiska hemska julfirande och bestämde sig för att Jesus skulle firas på julafton, det var ju väldigt behändigt att bara byta ut föremålet för firandet... Vi här i Sverige och Norden har fortfarande kvar det gamla namnet för julfirandet, jul. På engelska heter det ju christmas, man bytte alltså namn, från yule till christmas. Likadant gjordes i andra länder. Men inte här uppe i hedniska Norden     Så i övermorgon skall det festas!         

 

Idag har vi en riktigt grå och mörk dag, det kommer att verka som kvällen hela dagen... Kom just på att jag inte alls kan slappa hela dagen utan jag har en hel massa tvätt som måste tvättas, vi bytte sängkläder alla 3 igår.... Men det kan jag ju be om hjälp med sen i em/kväll när ungarna är hemma. 


Nej, nu skall jag sluta svamla och gå och borsta tänderna, har glömt bort det...   


Ha en finfin måndag goa du!   


 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards