Alla inlägg den 10 augusti 2018

Av Pisan - 10 augusti 2018 12:41

 


Ja, här blåser det storm idag, jösses säger jag! Det BLÅSER verkligen.... Har fått säkra mina grejer ute på balkongen, en av krukorna hade vält omkull när jag kom upp, nu har jag ställt allihop på golvet intill husväggen. Har nog aldrig varit med om en sommarstorm förut, inte vad jag kan minnas i a f.


Idag tänkte jag berätta/visa om besöket på Göteborgs Stadsmuseum som vi gjorde en dag under älsklingens semester. De har en utställning som heter "Göteborgs födelse" som jag velat gå och titta på länge, men det har inte blivit av förrän nu. När vi kom in på själva muséet och gick mot receptionen fick man syn på en liten utställning med 1700-talskläder. Det är kläder som studenter på "Scenkostym och historiska dräkter" på Tillskärarakademin i Göteborg gjort inför sitt examensarbete. De har fått tolka kostymskisser från Stadsmuséets samlingar. 


     


Visst är det fint med såna här klänningar? Men det kan inte ha varit speciellt skönt att ha på sig nåt sånt, undrar hur de kunde andas egentligen, så hårt snörda som liven var. Man fick inte fota med blixt där inne så jag har inte så mycket bilder. Utställningen om Göteborgs födelse var intressant i a f. De flesta av de andra utställningarna hade vi redan sett så vi lade inte så mycket tid på dem, gick bara snabbt igenom dem. De hade även en ny utställning med Freddie Wadlinggrejer. Den gillade älsklingen   Själv vet jag knappt vem han var. Men han hade en jädra massa roliga grejer som han samlade på som de hade med i utställningen. Men själva huset som muséet ligger i är ju helt fantastiskt! Det är det hus man på 1700-talet byggde för att inhysa Ostindiska Companiet. Ett jättevackert hus.



 


Här är en bild från en monter i 1700-talsutställningen. Tror att porslinet är sånt man hittat i vraket Götheborg som sjönk i hamninloppet på 1700-talet. 


 


Och det här är ett vikingaskepp, eller: kopior på delar till ett vikingaskepp man hittat.


Sitter i köket vid köksbordet och kollar lite på laptopen innan jag skall iväg till vc för veckans andra B12-injektion. Skall handla lite också. Är seg som sjutton idag. Och kroppen värker. Mer än den gjort på väldigt länge nu, inte sen innan det blev så varmt har jag haft såhär ont. Vaknade 02.50 och var kissnödig. Sen var det omöjligt att somna om, det ena benet värkte nåt så in i bänken. Nacke, skuldror, axlar och huvud hängde med på att jävlas också. Så där låg jag i flera timmar, somnade väl till ordentligt vid halv 8 ungefär skulle jag tro. Men kl 9 skulle jag upp och väcka dottern som skulle iväg och jobba. Och sen blev det bara konstig sömn fram till halv 11 då jag gav upp och gick upp och gjorde frukost. Så det blir en seg dag idag. Hoppas på att kunna somna tidigt. 


 


I morgon eftermiddag skall jag till Torpa Stenhus med tjejerna jag var i Spanien med förra hösten, vi skall se föreställningen "The Atlantic Superstar". Och för första gången i sommar hoppas jag på att det INTE regnar! Prognosen visar nämligen att det skall bli regn.... Det får gärna regna innan och efter   


Ha en finfin helg!   


 





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards