Direktlänk till inlägg 30 januari 2019

Onsdag

Av Pisan - 30 januari 2019 13:33

Hej på er! Här sitter jag och kollar bloggar och lite annat på min laptop. Ute är det så vitt som det kan bli, vi har fått rejält med snö. Jag var ute igår morse för jag skulle lämna blodprover på vc inför besök på Lipidmottagningen på Sahlgsrenska nästa vecka, jösses vad kallt det var! Nordanvind och isig vind i fejset, usch! Idag håller jag mig inomhus. Det blir lite Netflix om en stund tror jag.


Tänkte forstätta visa lite bilder från mitt år i Holland, 1993:


     


Dessa bilder är tagna på Madame Tussaud´s vaxkabinett i Amsterdam. Herr Pavarotti var den enda som jag fotade förutom andra saker än kändisar, dessutom var det den bästa bilden rent fotografiskt. De andra två bilderna är tagna från ett litet fönster inne på kabinettet. 


 


Och så en kanalbild, såklart   Nu när jag tänker efter så är inte dessa bilder från det året jag var au pair, de är från augusti 1992 när jag var i Amsterdam och Holland för första gången. En månad tidigare hade jag träffat Raymond från Holland på Kreta där jag var på semester med några tjejkompisar och vi blev jättekära i varandra    Så jag tog bussen från Göteborg en dag i augusti och åkte till Holland. Där hade vi några mysiga dagar tillsammans innan jag vart tvungen att åka hem och jobba igen. Sen blev det några flygturer till Holland under hösten, min tjänst som vikarierande läkarsekreterare på en vårdcentral här hemma gick mot sitt slut och jag anmälde mig till en holländsk au pair-byrå och i slutet av november hade jag fått jobb, i Bussum. Jag skulle ta hand om 2 pojkar, en som var 9 månader och en som var 3 år. Robert och Maarten. Efter nyår skulle jag börja. Och det gjorde jag. Det var jättejobbigt i början, innan jag lärt mig tillräckligt med holländska för att kommunicera med Maarten, det tog några veckor. Jag pluggade holländska på deras motsvarighet till Komvux 2 kvällar i veckan, och hade mycket hemläxor men tack vare min pojkvän gick det rätt snabbt och bra. Ja, det var historien om hur jag hamnade i Holland   


Idag lyssnar jag på Michael Jackson på hög volym. Jag har snöat in på honom den sista tiden. Vissa låtar är så fantastiskt bra, jag ryser varje gång jag hör dem. Förra veckan kollade jag på några av hans videor på Youtube och man blir ju helt tagen, det är ju för sjutton små filmer han gjort till sina låtar. Har ju sett dem förut men inte riktigt reflekterat över hur bra och välgjorda de är. Här kommer ett exempel, men först vill jag önska dig en fin onsdag!   






 
 
Nilla

Nilla

30 januari 2019 14:46

Igår var det verkligen ruskigt kallt. Idag är det mildare ute som tur är :-) kram

http://mittlivmedme.blogg.se

Pisan

31 januari 2019 09:16

Ja, nu är det vinter på riktigt. Just nu har jag -4 grader och det ser ut att vara vindstilla. Kramis! ♥

 
wiper

wiper

31 januari 2019 09:52

Vilken fin bakgrundsbild. Vi har också full vinter och i dag minus 7 grader så det gäller att klä på sig rejält. Visste inte att du varit ett helt år i Holland.Jag var till Amsterdam med min sons pappa så kanalbilden känner jag väl igen. Vad roligt att få ta del av dina upplevelser och äventyr.

Ha nu en fin torsdag
kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Pisan

31 januari 2019 10:51

Jodå, jag var där i ett helt år :-) Det verkar som att vintern är här för att stanna ett tag, just nu snöar det lite grann, det kommer små flingor i ett sakta fall. Ha en fin torsdag du med! Kramis! ♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pisan - 29 april 2023 08:21


Halloj! Ja, du ser rätt, ett nytt inlägg :-D Saknar bloggen ibland. Men vill kunna skriva på dator. Det har hänt en del sent sist. Det största är att jag ska bli mormor i sommar. Sen är det mest sånt som rör min hälsa. Har bl a ett knä som jag job...

Av Pisan - 23 december 2022 06:42


Kikar in kort för att önska dig en fin jul. I morgon är det redan julafton, jösses så fort december har gått hittills... Idag åker jag till älsklingen för att först fira jul där i morgon. På juldagen firar vi jul med min familj hos min äldsta dott...

Fel

Av Pisan - 13 december 2022 10:51

Inlägget här nedan blev fel. Texten kom ju inte med. De är därför jag inte gillar att blogga på mobilen, det är SKIT!!! Nu orkar jag inte skriva om inlägget, skriver mer en dag i veckan. Ha en fin Luciadag! ...

Av Pisan - 13 december 2022 10:44


Av Pisan - 10 december 2022 21:31


Halloj! Har saknat att blogga måste jag erkänna. Fick låna svärfars dator en stund idag och ändrade bakgrund mm tidigare idag. Är hos älsklingen men kände att jag ville skriva några rader här. Har varit inne i en period med enorm trötthet, som ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards