Alla inlägg den 11 mars 2019

Av Pisan - 11 mars 2019 14:48

God måndag på er! Så har ännu en helg passerat. Igår var jag och lilltrollet och hennes pojkvän hemma hos storasyster och hälsade på. Jag hade inte sett hennes nya lägenhet än. Nu har min lilla bebis en egen "riktig" lägenhet, inte bara ett studentrum med kokplatta och kyl. Och dessutom vägg i vägg med min allra första lägenhet. Mina föräldrar bor i samma hus, som jag berättat tidigare. Jag är uppväxt i det huset. Hon hade det fint hemma min lilla stumpa, men det är vitt överallt, alla väggar i båda rummen och köket är vita. Och det är kalt, hon har inte mycket grejer uppsatt på väggarna, i stort sett inget alls förutom i sovrummet och en gigantisk spegel i hallen. Jag hade inte kunnat ha det så kalt och sterilt, jag MÅSTE ha lite färg här och där. Har inget emot vita väggar, det har jag här hemma med i nästan hela lägenheten, men jag vill ha många färgklickar lite här och där. Inga gardiner heller utan vita typ rullgardiner. Men nu är det inte min lägenhet och det är inte jag som skall bo där utan dottern, huvudsaken är ju att HON trivs, och det gör hon   Det är väl tur att vi människor är olika, hur skulle det annars vara.... När vi kom dit vid 12-tiden gjorde vi en purjolöks- och broccolipaj och när den var klar gick vi ner en trappa och en uppgång bort till mina föräldrar, där hade min pappa gjort köttsoppa. Så det blev lite knytis, och alla fick det de ville ha. Bröd och sallad hade jag köpt med mig också. Det blev rent i kastrull och formar och tallrikar, det var jättegott alltihopa   


Nu har jag fotat mer gamla fotografier, den här gången är det från en resa till Prag som jag gjorde med jobbet 2002.


 


Vy över en del av staden, bilden är tagen under en rundvandring i gamla delen av staden. Som en del kanske vet jobbade jag på en vårdcentral och 2002 åkte vi på studieresa till Prag, vi gjorde bl a ett besök på en tjeckisk vårdcentral, ingen lyxig klinik utan en riktig vårdcentral dit vanligt folk går. 


     Klicka på bilden så blir den större.


Här står jag på Karlsbron  och så en bild på en rustning som jag inte minns var jag hittade.


 


Och så det berömda astronomiska uret.


 

Och en bild på Kafkas hus inne i Prag. Jag minns att jag tyckte den där gatan eller gränden var så gullig med sina olika färger på husen.


En kväll var på en medeltida restaurang i den gamla delen av stan- fast det hette väl inte restaurang på den tiden utan värdshus eller nåt sånt. Stället fanns alltså kvar sedan medeltiden, det ser likadant ut där inne som det alltid gjort tydligen. Där fick vi en hel kokt rimmad skinka till varje bord och var sitt litet fat och en kniv. Bröd och inlagda gurkor fick vi också, och öl. Det var det hela, men jag blev mätt. Skinkan var jättegod. Det fanns även en fängelsecell en trappa ner som man gick förbi när man gick på toa, där nere satt ett skelett, det hela var upplyst så man kunde se hela vägen ner för trappen. VI var där i oktober och det var jättekallt, där finns ingen golfström som värmer upp luften utan där var det iskallt i vinden, jösses vad jag frös trots flera lager med kläder.


Ja, det var den resan det, och den berättelsen. Nu har jag druckit upp mitt kaffe och skall gå och byta rent i min säng. Har sovit dåligt inatt så jag är jätteseg idag så jag håller mig hemma.


Ha en finfin måndagseftermiddag och kväll!   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards