Direktlänk till inlägg 9 oktober 2019

Puuuh

Av Pisan - 9 oktober 2019 11:58

 


Hej på er! Det är onsdag och solen kikar fram här mellan träden framför mitt köksfönster. Det har varit mulet hittills och förut regnade det. Blir dock ingen promenad idag. Är som ett utsketet äpple idag, gårdagens läkarbesök tog på mina krafter rejält. Puuuuh...



Det blev ett MYCKET längre besök där på vårdcentralen än vad jag kunnat tänka mig. Det första var väl egentligen inget läkarbesök för tjejen är student än så länge, hon har nog ett par terminer kvar innan hon får sin legitimation. Så det var ett årsbesök hon "övade" på med mig. När vi var klara så skulle hon tala med min doktor och sedan skulle vi 3 samtala tillsammans. Det var bara det att han fick ett akutfall....  Så jag fick sitta och vänta en halvtimme mellan de där 2 tillfällena, gick hemifrån kl 13 och var hemma 15.15, helt slut.

Det är jobbigt att dra sin historia för "ny" vårdpersonal. Och sen var det en hel del grejer jag ville ta upp som har förändrats under det år som gått. Och så var det ju det där med att Lipidmottagningen vill att min dr förbättrar min diabetesmedicinering.

Det fanns mycket att prata om och gå igenom. Jag hade ju tagit prover också, i måndags, och de skulle ju gås igenom och diskuteras på längden och tvären. Det är jättebra att de är noggranna och det uppskattar jag men det tar ju på en stackars fibro/ME-hjärna...

Och när vi 3 hade pratat en bra stund så ville dr ha med mig till sitt rum och sin dator där han kan göra ändringar i Apodosen, han vill alltid att jag är med när han gör det, och det tog en liten stund. För det blir en del ändringar nu. Dels så måste Levaxindosen höjas med 25 mikrogram och så har jag för lågt blodtryck tycker han och vill medicinera mig för det. De här 2 sakerna för att han hoppas jag kanske får lite mer energi om man förbättrar de värdena. För det var en av sakerna jag tog upp, att jag senaste året blivit så himla mycket tröttare och mattare och förlamande trött. Och att jag behöver mer energi var vi alla 3 överens om, annars blir inte mina blodsockervärden och triglyceridvärden bättre. För att de skall bli bättre behöver jag komma ut och röra på mig mer. Och jag behöver ett mer socialt liv för mitt välbefinnande över lag. Och så sätts det in en tredje diabetesmedicin nu. Så nu äter jag Metformin, Januvia och Jardiance för min diabetes, eller rättare sagt: fr o m nästa dosrulle, vilken jag påbörjar nästa fredag. Januvia tog jag innan jag började med Jardiance men får den som tillägg nu då.

Men jag har kvar min ordinarie tid för årsbesök hos min dr den 5:e november. Det är några saker till som vi skall  diskutera, bl a myrkrypningarna jag har i hela kroppen en del kvällar och nätter. Han var inne på att det ev kan vara diabetesen som gett mig nån nervskada. Vi får väl se vad vi kommer fram till då. Och så blir det ny provtagning om 2 månader.

Jag var sååå trött när jag kom hem, och hungrig och skakig, jag hade ju inte räknat med att besöket skulle ta så långt tid, jag trodde ju att jag skulle kunna äta 3 timmar efter min frukost som jag intog 11.30 Egentligen skulle jag gått tillbaka till vc för en B12-injektion 15.45 men jag frågade sköterskorna om jag kunde få injektionen när jag ändå var där och att jag varit där på mottagningen jättelänge och var skittrött. Och det gick bra, det är aldrig nåt tjafs med dem, de är jättebra.


Sen blev det soffan resten av dagen. Hade svårt att koncentrera mig på tv:n dock, hjärnan var rejält trött. Och känner så fortfarande plus att värken är hemsk, speciellt i benen. Idag är dusch det enda som står på "måsteschemat". För imorgon bitti skall jag ha en B12-injektion kl 10 för jag har tänkt att åka till älsklingen på em.


Oj, det blev långt det här   Men det känns bra att ha skrivit ner det, det hjälper mitt minne och så känns det bra att få det ur sig. Det är en himla tur att jag har Apodos, hade inte klarat av att hålla reda på alla förändringar bland medicinerna. Och det var ju därför jag en gång bad att få Apodos, jag kunde inte hålla reda på allt.


Den översta bilden är tagen förra hösten i en ravin vi har här i byn och bilden nedan är tagen vid sjön i söndags och det är älsklingen som sitter där på huk   


Ha en fin onsdag!     


 

 
 
Lena S

Lena S

9 oktober 2019 14:59

Förstår att det blev jobbigt med mycket info doktorn.
Men som du säger, bra att dom är noga. Apodos verkar jätte bra att ha när man har mycket piller. Jag försöker få min kompis att skaffa det. Men hon sköter själv sin mans medicin, lägger i dosetten. Envisa människa...😁😉
Fina bilder idag med. Här är det ingen sol alls idag men inget regn heller. Bara mulet.
Kram ❤

http://lenaliv.bloggplatsen.se

Pisan

9 oktober 2019 17:29

Apodos är jättebra. Det är inte krångligt att skaffa heller, dr gör jobbet så det är den man ska prata med om man vill skaffa det. Det är verkligen skönt att slippa dosetten. Här har det mulnat på igen. Kramis!

 
Nilla

Nilla

9 oktober 2019 19:13

Inte konstigt du blev helt slut av det besöket. Hoppas medicinerna ger dig lite mer energi. Kram

http://mittlivmedme.blogg.se

Pisan

10 oktober 2019 10:42

Nej, det var väl inte så konstigt. Kramis! ♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pisan - 29 april 2023 08:21


Halloj! Ja, du ser rätt, ett nytt inlägg :-D Saknar bloggen ibland. Men vill kunna skriva på dator. Det har hänt en del sent sist. Det största är att jag ska bli mormor i sommar. Sen är det mest sånt som rör min hälsa. Har bl a ett knä som jag job...

Av Pisan - 23 december 2022 06:42


Kikar in kort för att önska dig en fin jul. I morgon är det redan julafton, jösses så fort december har gått hittills... Idag åker jag till älsklingen för att först fira jul där i morgon. På juldagen firar vi jul med min familj hos min äldsta dott...

Fel

Av Pisan - 13 december 2022 10:51

Inlägget här nedan blev fel. Texten kom ju inte med. De är därför jag inte gillar att blogga på mobilen, det är SKIT!!! Nu orkar jag inte skriva om inlägget, skriver mer en dag i veckan. Ha en fin Luciadag! ...

Av Pisan - 13 december 2022 10:44


Av Pisan - 10 december 2022 21:31


Halloj! Har saknat att blogga måste jag erkänna. Fick låna svärfars dator en stund idag och ändrade bakgrund mm tidigare idag. Är hos älsklingen men kände att jag ville skriva några rader här. Har varit inne i en period med enorm trötthet, som ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards