Alla inlägg under september 2019

Av Pisan - 30 september 2019 12:50

 


Japp, idag är det så. Har ont överallt och är totalt energilös. Och tittar jag ut så förstår jag varför, det blåser som f-n.... Sitter här med min kaffemugg och försöker vakna men får nog ge upp, kommer inte vakna helt och hållet idag, det bara är en sån dag. Helgen har varit seg som sjutton. Humöret blir ju inte på topp precis när kroppen mår apa. Har varit ensam hemma mestadels eftersom lilltrollet jobbat hela helgen. Jag har knappt orkat ta mig upp ur sängen under helgen, har tillbringat mesta tiden i soffan med sällskap av Netflix. 


Hoppas du mår bättre och har en fin måndag!   

Av Pisan - 27 september 2019 13:42

 


Idag känns det verkligen som att hösten kommit på allvar. Det regnar och har gjort så sen i morse. På bara 1 vecka har ekarna här utanför mitt köksfönster fått höstfärgade löv. Känner i hela kroppen att det är lågtryck, det värker i musklerna och jag har huvudvärk och är lite yr, alltså typisk lågtryckssjuka. 


Har inget speciellt att dela med mig av idag känner jag. Men jag önskar er en fin helg!     

Av Pisan - 25 september 2019 12:20

 


Ja, jag har ont. Jätteont! Det är det där förbannade skulderbladet som gör ont. Fortfarande, fast det har blivit värre, mycke värre. Har haft ont där nu sen i början av augusti. P g a överansträngning (bärande av tung väska upp och ner på bussar många gånger). Igår morse gjorde det ont som vanligt när jag sovit och legat hela natten, men sen gick det inte över som det brukar. Det blev bara värrre och värre.... Förut, för flera år sen brukade jag sätta på ett pepparplåster och det lindrar jättebra, det ökar cirkulationen i musklerna och slår liksom bort smärtsignalen i hjärnan eftersom det är så vansinnigt hett och bränner som sjutton (men det känns gott ändå på nåt sätt). Men det går inte att få tag på längre! Har letat runt på nätet som en galning. Däremot finns det tigerbalsamplåster att få tag på numera. Men inte överallt. På mitt apotek här i byn finns det inte. Lilltrollet var inne på 2 andra apotek igår inne i stan och de hade inte heller. Hon var även inne på Life hälsokost. Efter mycket sökande på nätet hittade jag en hälsokostbutik inne i stan som hade det. Jag t o m ringde och frågade om de verkligen hade det inne. Och det hade de. Lilltrollet slutade kl 19.15 och hälsokostbutiken stängde 20.00 så hon kunde gå dit efter jobbet och köpa ett paket. Butiken ligger inne i Nordstan så det var ingen större omväg för henne, hon jobbar inte långt därifrån. Innan jag hittade den där butiken hade jag hunnit beställa 2 paket från Apotea. Men det tar ju några dagar innan jag har dem här hemma. Och jag behövde ju dessa plåster NU med en gång! Det är egentligen ingen smärtlindring men det känns gott med hettan liksom, vet inte riktigt hur jag skall förklara det.... Sov gott c:a 4-5 timmar inatt, sen har det varit si sådär med sömnen men jag är ändå glad att jag fick de där första timmarna. Och när jag vaknade gick jag upp direkt, det blir bara värre och värre när jag ligger ner, och låg inte kvar och drog mig som jag brukar göra. Det är ju sååå gott att göra det   


 


Precis som på bilden så går värken ner i  armen och handen. Är göööörtrött på det här nu. Men jag vet, av erfarenhet, att det här tar lång tid för jag kan inte ta antiinflammatoriska preparat, jag tål det inte. Har haft såhär många gånger innan, speciellt när jag jobbade. Ibland satt jag med isdyna över axeln/skulderbladet när jag satt och skrev journaler. Egentligen skulle jag varit sjukskriven kan man ju tycka, men jag hade så himla mycket sjukfrånvaro ändå så det var bara till att bita ihop. Mina små troll var små då och de var mycket infekterade när de gick på förskolan och jag var hemma med dem först tills de blev friska och sen fick jag skiten själv och fick vara hemma ännu längre.... Nog om detta elände nu.


Har inte så mycket annat att berätta, det händer inte så mycket här när man går hemma med megaont. Lilltrollet är hemma idag, hon är ledig. Hon har just bakat bananbröd och jag fick smaka en bit, mums! Det var jättegott   


Igår kväll kollade jag på Fråga Lund. Det är ett av mina favoritprogram. Och igår var det flera intressanta frågor. Deras experter är så himla duktiga och kunniga.


Ha en fin onsdag!     



Av Pisan - 23 september 2019 12:16

 


God middag godingar!    Hoppas ni haft en fin helg. Det har jag haft. Eller: Det har varit blandat, i lördags mådde jag ganska bra. Älsklingen kom på morgonen och vädret var toppen hela dagen och vi satt mest ute på balkongen och hade det gott. Igår var jag dock jättejättetrött och när älsklingen åkt hem mitt på dagen gick jag och lade mig och sov nån timme. Var sedan rätt hängig resten av dagen också. Idag skiner solen igen och jag tänker strax gå ut på balkongen och sätta mig i solen. Man får passa på nu medans det är fint, snart börjar rusket ju.


Ha en finfin måndag!     

Av Pisan - 20 september 2019 11:42

God middag! Äntligen fredag och helg! Härligt. Den här veckan har känts segare än andra veckor tycker jag. Förmodligen för att jag känt mig lite nere av och till. I tisdags kändes det dock lite roligare. Då träffade jag tjejkompisarna jag var i Spanien med, vi fikade (gööörgod räkmacka) och gick på bio. Vi fikade inne i Saluhallen i stan och så gick vi på bio och såg Downton Abbeyfilmen på Biopalatset vid Kungstorget. Filmen var jättebra. Filmen bjöd på många skratt men även lite tårar. 


 


Det blev inte sent för filmen började 17.45 så jag var hemma vid halv 9 men det tog ju evigheter att varva ner sen. Somnade jättesent. Det blir värre och värre för varje år det där med att varva ner efter att man gjort nåt tycker jag. Så jag var ju som ett utsketet äpple dagen efter..... Men det var värt det, absolut. Det är så roligt att få träffa tjejerna och umgås lite. Jag blev ju gladare, även om jag var helt slut dagen efter så kände jag mig inte nere. Satt ute i solen nästan hela tiden då solen finns framme på min balkong, det var såååå skönt. Det var inte kallt alls, jag kunde sitta i shorts för det var lä. Kände mig nere igår igen dock. Idag känns det liiite bättre för i morgon kommer min älskling   


I eftermiddag skall solen titta fram igen enligt prognosen, och den skall hålla sig framme hela helgen och det skall bli 19 grader. Härligt!   


Ha nu en finfin fredag och helg!     

Av Pisan - 16 september 2019 11:33

 


God middag! Fast för mig är det morgon. Somnade sent igår och då sov jag längre nu på fm. Mina frukostägg kokar just nu. Och så har jag örtte på gång. Måste berätta om den där filmen jag skrev om igår, "Maudie", den som jag tyckte var så deppig och som jag inte visste om jag skulle se klart eller inte. Tur jag såg klart den. Den var ju egentligen jättebra! Jag var ju deppig och kände mig riktigt nere i lördags när jag började titta på den, det var ju därför jag tyckte som jag tyckte då. Det är en lite sorglig berättelse men inte så deppig som jag tyckte i lördags. Har du inte sett den så gör det om du har möjlighet. Den handlar om konstnären Maud Lewis, HÄR kandu läsa om henne, det är alltså en sann berättelse. HÄR kan du läsa om filmen. Jag älskar hennes målningar! Jag såg den på Netflix, men den finns säkert på andra streamingkanaler också. Har tänkt jättemycket på den här historien sen jag såg klart den igår. Den finns fortfarande kvar uppe i mitt huvudkontor liksom.


Idag blåser det ungefär lika mycket som igår och solen skiner, i a f just nu. Idag har jag inget speciellt jag måste göra så det blir nog mer film för jag har en h-vetes värk i kroppen och har inte ork till att städa eller något sådant. Lilltrollet är ledig men är just nu i stan på brynvaxning, hon unnar sig idag och det är hon värd. Sista veckan har hon jobbat mer än heltid och i lördags ramlade hon ner från en stege och slog i svanskotan rejält... Dessutom var hon på utbildning uppe i Stockholm i torsdags och gick upp kl 04 och kom hem vid 22.30-tiden Hon är trött det lilla livet   I morse fick hon gå upp tidigt för hon skulle till vc och kolla upp sin rygg, hon hade även kontakt med KRY-appenfolket i lördags kväll. Är hon inte bättre, det gör rejält ont, om 1 vecka skall hon tillbaks till vc. Hon fick bara träffa en distriktssköterska på Lättakuten, inte en läkare som jag tyckte hon absolut skulle få träffa och få hela ryggraden undersökt. Blev faktiskt förbannad över detta när lilltrollet berättade det  


Nu blir det frukost. Ha en fin måndag kära du!     

Av Pisan - 15 september 2019 13:56

 


Nej, jag har inte tagit bilden själv. Har "lånat" den från en sida på nätet som man får "låna" från    Visst är flugsvampar fina?  Försökte ta en bild på träden utanför mitt köksfönster förut, men de blev inte bra hur jag än bar mig åt, det var motljus. Får försöka senare när solen har flyttat på sig. Jösses vad det blåser idag! Och tidigare idag, under morgonen, har det kommit skurar som riktigt piskat fönstren och fasaden. Men nu skiner solen.


Igår var en tråkig dag. Tycker ofta att helger, när jag är helt själv hemma, är urtrista och blir ledsen och deppig. Det känns liiite bättre idag, men fortfarande trist. 


Kom upp sent igår, jag somnade om och vaknade inte förrän vid 12-30-tiden.... På sena eftermiddagen kollade jag på film på Netflix. Har sett några filmer till nu:


Café Society - Sådär bra

October kiss - Sådär bra, typisk amerikansk romantisk film

Trots allt - Spansk film, jättebra! Se den!


Och så började jag titta på en deppig film, Maudie, har inte sett klart den och vet inte om jag skall göra det heller, som sagt: den var deppig.


Senare på kvällen var det dags för Shetland. Det är verkligen en bra serie! Gillar den skarpt och har sett de andra säsongerna. Ikväll blir det nog nån film också. Vet ännu inte vilken/vilka. Får se vad det blir när jag satt mig i soffan. Idag hade jag tänkt mig att laga mat faktiskt, har jag inte gjort på länge, det är mest lilltrollet som gör det nuförtiden. Jag har inte orkat med sånt. Har varit så himla trött och värkig senaste månaderna. Fibron, men mest ME:n har blivit värre tycker jag. Kom upp sent idag med. Har liksom ingen ork, den är helt borta.


Har märkt en sak i mobilversionen av bloggplatsen. Bilderna ser ut att vara i dålig kvalité men klickar man på bilden så blir den skarp och fin, precis sån som man lagt in den i arkivet. Så är dock inte fallet med webbversionen, då är bilderna fina direkt, man behöver alltså inte klicka på dem för att de skall vara fina. Skumt.... Eller rättare sagt: dåligt.


Hoppas du har en bra söndag!   Tjingeling!   

Av Pisan - 13 september 2019 11:47

Halloj!  Det är fredag. Igen. Veckorna går verkligen fort. Och det är fredagen den 13:e. Men jag vet inte om jag är speciellt vidskeplig och tror på otur idag. Jag tror på tur jag    Jag behöver mer tur så jag siktar in mig på det. Idag gick jag upp tidigt. Idag var sista dagen för mig att lämna blodprover på vc inför telefontid med doktorn på lipidmottagningen på Sahlgrenska nästa fredag. Fick ett brev för ett tag sen. Men jag har varit så himla trött och matt och hängig i veckan så jag har varken orkat duscha eller ta mig till vc. Så idag var jag tvungen, tvungen att gå upp tidigt också eftersom det var absolut nödvändigt med en dusch innan jag gick hemifrån. Gick upp vid 8 och för mig är det supertidigt....    Jag har helt kommit ifrån det här med att bli väckt av klocka på morgonen och när jag väl måste det är det sååååå himla jobbigt. Mår skit av det. Det är mycket man kommit ifrån när man slutat jobba, och av att vara sjuk. Många saker, som det här med att gå upp på morgonen - och inte på förmiddagen, är urjobbiga. Klarar ingen stress alls längre. Blir genomsvettig och vimsig när saker och ting kör ihop sig. Som tur är gör det inte det så ofta. Men en enkel sak som att åka till stan är urstressigt för mig. Det är ju folk som vill fram överallt ju, och där står jag mitt i vimlet och vet inte riktigt vart jag skall t ex. Jag gör allting långsamt numera. Och det passar mig. Stan passar mig inte.... När jag är hos älsklingen blir jag inte stressad när vi är ute i samhället där, och där finns det mesta man behöver i butikväg (fast ingen skoaffär, då måste man åka till grannbyn). En lite mindre stad än Göteborg kanske vore bättre för mig. Men jag hittar ju överallt där - vet vad allting finns. Och jag tänker inte tvinga mig själv in till stan för att "öva" mig på hetsen där innne. Det är alldeles för dyrt att åka buss dit, fast det bara tar 15-20 minuter så kostar det 104 kr tur och retur - tack vare Västtrafiks urfjantiga zonsystem   Det har pratats om att det zonsystemet skall göras om och det välkomnar jag verkligen! Och jag tänker inte flytta bara för att jag vill bo närmare en mindre stad än Göteborg. Nu spårade jag ur fullständigt här. Vad jag skulle berätta var ju att jag gick upp tidigt för att lämna prover. Fick sitta i 1 hel timme! och vänta innan det blev min tur. Det var bara en stackars människa som jobbade på lab idag, och väntrummet var fullt med folk när jag kom. Gissa om jag var hungrig när jag kom hem.... Som tur var hade jag tagit med mig en flaska vatten för jag visste att jag skulle vara urtörstig efter sticket. Jag balade i mig nästan hela flaskan direkt efteråt. 


Om 1 timme är det dags att gå hemifrån igen. Ska till vc igen. Har tid för min B12-injektion. Tur att jag bor så nära. Idag blåser det som sjutton men solen skiner och på ekarna utanför mitt köksfönster här börjar löven bli orange och gula. Och jag hade långbyxor på mig för första gången på evigheter idag. Och kofta. När jag gick hemifrån var det bara 12 grader, nu har det stigit till 15. Blir nog inte varmare än såhär idag.


Eftersom jag inte mått så bra i veckan har jag mest legat/suttit i soffan och kollat på Netflix, kan tipsa om de här filmerna:


Mary Shelley

Ett veck i tiden

Wonder wheel

Anna Karenina

Kardec

Spöket på Canterville


Blir nog mer film i eftermiddag och ikväll, och i helgen. 


Ha nu en finfin fredag och helg!   


 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards