Alla inlägg under april 2019

Av Pisan - 26 april 2019 12:23

Halloj i värmen! Idag skall det bli som mest, senare i eftermiddag, 26 grader. Hujedamej när det kommer så där plötsligt på en gång! Jobbigt. Har inte varit ute än men är slö och hängig som sjutton redan. Har bara kommit till frukosten, har precis fått i mig den. Strax blir det duschen och sen en eftermiddagstid på vc för veckans andra B12-injektion. På tal om dem; har inte hört nåt från läkaren om hur det blir med det än men har pratat med en tjej som också går där på vc och får B12-injektioner och även en av sköterskorna jag får sprutorna av och det hela ser mörkt ut.  Och jaga en ny mottagning med en läkare som skriver ut ampuller åt mig orkar jag inte, vet redan att det är svårt att hitta det så det kan jag glömma. Så jag kommer bli utan mina sprutor. Hoppas läkaren som ska sluta som ju skrivit ut detta åt mig skriver ut för 1 år till i a f så jag har ett litet tag till. Får väl i så fall dra ner på dem till att börja med och bara ta 1/vecka eller 1 varannan vecka eller nåt sånt.


Som jag skrev så är jag trött och hängig idag. Kan det vara pollenet som gör det? Är ju allergisk men tar ju allergitabletter varje dag (gör jag året runt eftersom jag är damm- och kvalsterallergisk också). Eller så kanske det är vårtrötthet? Who knows....


Ha en finfin fredag och helg!   


 

Längtar! Bara 2 veckor kvar nu     



Av Pisan - 24 april 2019 07:46

 


God morgon! Här sitter jag redan, såhär tidigt brukar jag inte vara uppe men idag vaknade jag redan vid 6-tiden med världens huvudvärk. Den allra värsta sorten. Det var länge sen jag hade sån huvudvärk. Kan ju inte ligga ner när jag har så ont i huvudet så det var bara till att gå upp. Sitter här vid köksbordet med en mugg te och gäspar så tårarna rinner. Idag ser det ut att bli en mulen dag.


Vilket väder vi haft i påsk! Rena sommarvädret. Igår på vägen hem var det jättevarmt. I helgen har vi varit ute en del på små cykelturer. På en av dem tog jag den här bilden:


 


Även den översta bilden är tagen under en cykeltur. De där japanska körsbärsträden är ju sååå vackra när de blommar. Tänk om de kunde blomma hela sommaren, det hade ju varit underbart   


Vi har även ätit gott och kollat lite på Sopranos på kvällarna, håller ju på med den serien just nu när vi ses. Och så har det blivit kaffe på balkongen, flera gånger. Det är ju så härligt   

   

I måndags morse när vi vaknade såg vi brandrök på himlen en bit bort. Det hade börjat brinna vid 6-tiden på morgonen. Hela dagen luktade det skogsbrand i hela Gislaved. Vad jag vet så håller de fortfarande på med släckningsarbete, det är en mosse bl a som brinner och igår blåste det ju som sjutton och det är ju inte speciellt idealiskt när det brinner. Läste på nån nättidning nyss att ännu en brand härjar i Gislaved, denna gång i en industrilokal. Den första branden verkar vara anlagd tydligen. Idioter!   Och det brinner ju på många ställen just nu. Även här i Härryda kommun brinner det på flera ställen, bl a vid flygplatsen. Har inte läst om den branden ännu dock så jag vet inte om den fortfarande härjar. Man vattenbombade med helikopter igår kväll.



Igår fyllde mitt lilltroll 21. Men när jag kom hem var hon inte hemma trots att hon var ledig, hon var iväg på ett träningspass + lunch med väninnor på stan. Men på kvällen fick vi lite tid tillsammans, vi åt middag ihop vilket inte är vanligt numera eftersom hon ofta är hemma sent eftersom hon jobbar i butik. Hon fick presenter och vi satt och pratade och så hade vi storasyster med på videosamtal i mobilen en stund också. Vi hade köpt present ihop så hon ville ju vara med när lilltrollet öppnade det. Ett presentkort på butiken med träningskläder, Aim. Jag hade även beställt hem en 2,2 liters vattenflaska att ha med på träningen + en burk på hela 1 kg med jordnötssmör (mest på skoj   ) för dottern är galen i det    Vi skall fira hennes födelsedag "på riktigt" med mormor och morfar också lite längre fram - vi firar både hennes födelsedag och min (som är i början av juni) tillsammans om några veckor.


Idag har jag en tidig tid för B12-injektion så jag kan inte gå och lägga mig när huvudvärken släppt lite på pillren jag tog när jag gick upp. Får ta en middagslur istället. Om huvudvärken tillåter. 


Ha en finfin onsdag!   


 

Av Pisan - 17 april 2019 11:05

 


Ja, jag vet. Hade den bilden här för bara några dagar sen....   Men nu har jag gått igenom hela förbaskade bildarkivet och det här är den endaste påskiga bild jag har    Så då får ni titta på den igen.... Och eftersom jag inte påskpyntat här hemma så kan jag inte lägga in en dagsfärsk bild heller.  


Om några timmar åker jag mot Småland och älsklingen. Nu har jag inte varit där på jättelänge känns det som. Det är 3 veckor sen. Och så kommer det bli i maj också eftersom jag åker till Spanien den 11:e. 


Har varit helt själv hemma sen igår morse då lilltrollet åkte till Stockholm (hon gick hemifrån 04.50) Den s k aspirantutbildningen började igår, vet inte varför de döpt den till det. Det är ju en butikchefsutbildning. I kväll åker hon hem igen, hon är hemma sent och i morgon jobbar hon. Igår hade hon och den andra "aspiranten" härifrån stan gått omkring på stan efter att utbildandet tagit slut på em. Hon ringde mig när de satt på en restaurang och skulle käka middag. De bor precid vid Slussen.  Hon skickade bild på de ställbara sängarna   innan hon gick och lade sig. Hon verkar ha det bra där uppe i huvudstaden. Men tur att hon kommer hem igen, jag skulle sakna henne nåt så hemskt om hon flyttade långt bort på heltid. Likadant med storasystern, jag hade nog själv flyttat efter dem   


Ha nu en härlig och glad påsk, godingar!   

Av Pisan - 15 april 2019 12:14

 


God middag! Här sitter jag och har precis fått i mig frukosten.  Det är sol idag med, och lite varmare tror jag. Skall stoppa ut huvudet på balkongen om en stund och se om jag har lust att sätta mig där lite. Det har jag bara om det är lagom varmt där, vill ju inte frysa.


Igår kom jag äntligen ut för att hämta mina paket som låg och väntade på mig. Kom aldrig iväg i lördags, satte mig på balkongen och där var det gott, satt nån timme - men inte i solen hela tiden. Läste lite i en bok om Göteborg jag lånat av mina föräldrar, och drack kaffe. Det var riktigt mysigt. Under tiden jag satt där kom en av grannarna i uppgången bredvid ut med sina hundvalpar, de sprang omkring ute på gräset, fast inhägnat. Jösses vad söta de är! Man smälter ju totalt    Det är nån sån där jätteliten hundras och valparna är pyttesmå pälsbollar   De är ute just nu med såg jag. Hade jag inte varit allergisk mot pälsdjur och inte varit så dålig i min fibro och ME så hade jag gärna velat ha en hund tror jag. 

Och sen när jag gick in fick jag huvudvärk - fast jag inte satt i solen för länge. Så jag kom aldrig iväg till affären för att hämta mina paket. Men det gjorde jag igår kväll istället. Hade beställt lite smågrejer från Ikea, bl a duschdraperi och handdukar. Och så hämtade jag ut dessa:


 


Ja! Jag har blivit tokig och köpt mig ett par sandaler till   Dessa är från Scholl och passar mina fossingar perfekt. De är sköna också. Så nu har jag 3 par sandaler att välja på i sommar. I många år har jag bara haft 1 par. 


Det känns inte som måndag idag. Dels så är lilltrollet ledig och så är det fullt med ungar ute här på gården, det är ju påsklov. Det blir en konstig vecka det här. Men det gör ju inget      Ha en finfin måndag!   

Av Pisan - 13 april 2019 11:37

 


Åh vad jag längtar till sommaren! Den här bilden är tagen vid älsklingens föräldrahem i somras eller nån annan sommar, minns inte...   


Idag gick jag upp redan vid 10-tiden, och det hör inte till vanligheterna numera. Inte en dag som jag inte måste upp för att passa en tid. Tänkte ta mig ut för att hämta 2 paket, men tänkte vänta nån timme till, det är inte så mycket folk där i butiken då. Vid den här tiden kryllar det av folk där. Och så skall jag handla lite också, det som jag inte fick plats med i dramaten igår när jag handlade. Det behövdes verkligen handlas igår, det var nästan helt tomt i kylen.  


Det ser så gott ut ute när man tittar ut genom fönstret. Men när jag stoppar ut huvudet genom balkongdörren så känns det minsann inte så gott, det blåser nordanvind och det är iskallt ute. Och så var det igår med, jag både svettades och frös på samma gång när jag gick hem från affären, knasigt - jag vet....   Jag är väl lite knasig och konstig   


Ha en finfin lördag!   





Av Pisan - 10 april 2019 13:14

 


Minipåskliljor från min balkong. De slog ut nu i helgen när det blev lite varmare. Nu är kylan tillbaks igen. I förrgår åkte jag och lilltrollet in till stan. Jag behövde få mina glasögon justerade lite hos Specsavers och lilltrollet skulle köpa tröjor och ett par byxor för presentkort hon hade. Jösses vad det blåste kallt! Igår var det också kyligt när jag gick till vc. Stoppade ut näsan på balkongen förut och det var bara 3 grader. Hua! Då är det gott att hålla sig inomhus   


Trippen till stan var mysig med dottern. Vi gick och fikade på Ahlströms konditori, stans äldsta. Det startades upp 1901 så det har några år på nacken. Där inne ser det ut som det gjorde på konditori när jag var liten på 70- och 80-talet. Vi åt goda toasts. Men det blev några timmar i myllret i stan och många steg för min arma kropp.... Gick fler steg än när jag var i Ullared för nån vecka sen. Igår fick jag betala. Hujedamej vad jag mådde dåligt! Hade värken från helvetet. Satt i hela dagen igår, och hjärnan var helt trög och jag hade tinnitus som skrek i huvudet på mig. Idag är det liiite bättre men jag har bra ont i kroppen - hela kroppen, det värker överallt. Hade svårt att somna igår kväll eftersom det gjorde så ont, hittade ingen bra ställning att ligga i, allt gjorde ont. Jag funderade länge igår på om jag skulle ringa och boka av min spruta som jag skulle ha på em. Men bestämde mig för att gå ändå, tog på mig kläder och släpade mig dit och sen direkt hem igen. Tur jag har nära, det tar bara ett par minuter att gå dit. Eftersom lilltrollet var ledig även igår så fick hon gå och handla, jag orkade inte följa med.


När vi skulle åka hem från stan i måndags vart det totalt kaos, och då menar jag KAOS. Nån dåre hade en handgranat i näven i Brunnsparken så hela den spärrades av och kollektivtrafiken lamslogs. Det var kilometervis med bussar i kö på gatorna, när vi äntligen hade kommit på vår så var den ju knökfull (men jag fick plats att sitta) och köerna ut ur stan var rejäla.... Min hjärna fick härdsmälta och jag var sååå hjärntrött när vi kommit hem och hela dagen igår. Den där handgranaten visade sig vara fejk läste jag i GT. Vi visste inte vad som hänt i Brunnsparken mer än vad Västtrafik meddelade i sin högtalare. "En polisinsats" var orsaken till trafikkaoset. Så jag fick reda på exakt vad som hänt först när jag läste om det i mobilen. Jäkla dåre!


Det börjar närma sig påsk nu. Har du några planer? Det har jag. Men inga jättespännande precis...   Jag skall åka till älsklingen och spendera påsken där. Förra och förrförra året kom han hit över påsk, han fick då skjuts till Tranemo där han kunde ta buss hit och likadant hem sen. Men i år åker jag som sagt. Och vi har inga speciella planer för vad vi skall göra, det är gott att bara ta det lugnt och njuta av att vara ledig. Hoppas på bra väder för jag längtar efter att få komma ut på cykeltur. Jag åker redan på onsdag.


Ha en finfin onsdagseftermiddag och kväll!   



Av Pisan - 6 april 2019 13:26

 


Åh vad jag längtar!!!! Vill att det skall bli 11 maj NU!!! Bilden är tagen i maj 2015 när jag var i Spanien första gången. Har varit där en gånt till sen, i september 2017. Skall försöka ta ännu mer bilder den här gången, än vad jag gjorde de gångerna. Jag skall fota MASSOR har jag tänkt   


Men jag skall väl inte klaga på att det är trist och så här för de senaste dagarna har vädret varit toppen. Vilken värme vi haft! I förrgår hade jag 20 grader i skuggan på balkongen. Igår var det liiiite kallare, men inte mycket. Det har gått bra med att ha kofta på sig de här 2 senaste dagarna, sååå skönt! Och kängorna har jag ställt på hyllan, där skall de få stå nu tänkte jag. Och så har jag hängt undan den tjocka vinterjackan. Tog fram några tunnare jackor och har tvättat den jag haft mest i vinter + några andra jackor som var i behov av tvätt. Skönt att ha det gjort. Har börjat gräva fram sommarkläder som shorts och linnen och sånt i garderoben, som jag skall ha med mig till Spanien. Det mesta är skrynkligt så jag får stryka det. Har även köpt några cykelbyxor på nätet som skall med. Skall försöka packa lätt den här gången, hade med mig alldeles för mycket kläder förra gången. Det finns ju tvättmaskin i huset så det behövs inte tas med så mycket. Jag  SKALL verkligen packa lätt i år   


Igår tvättade jag rent de 2 stolarna jag har ute på balkongen, och bordet. Och sen satt jag där i solen och läste i veckotidningar jag fått av mamma. Det var sååå gott! Har ju längtat efter det här så länge nu. ÄNTLIGEN är det VÅR!!!         


Idag är det dock inte så varmt och gott där ute. Solen har uteblivit idag och då blir det ju inte så varmt även om temperaturen går mot 15 grader. Tror det blir Netflix idag. Igår kom nya säsongen av "The Chilling Adventures of Sabrina" och jag har kollat på ungefär hälften, satt och kollade på det hela kvällen igår. Det var ju ändå inget vettigt på tablå-tv. Ikväll är det "Das Boot" som jag följer. Men det är ju bara en timme. Får se vad jag tittar på mer.


Idag har jag konstig värk i ena ögat som går bakåt i huvudet och ner i nacken. Det är lite som sticksmärta, konstigt ont är det i a f. Hoppas det inte blir nåt värre av det. Det räcker med att min rygg är helkass just nu och har varit i c:a 1 vecka. Har suttit i soffan med min värmekudde sen i måndags då jag kom hem, det är jätteskönt men jag vet inte om det gör nån nytta direkt. Förbaskade rygg   


Ha nu en jättefin lördag och söndag goa du!   


Av Pisan - 2 april 2019 13:22

 


Hello! Jag har överlevt helgen även om det vart segt som sjutton i söndags. Har haft en fin helg. Och som jag skrev i förra inlägget så var det ett Ullaredsbesök inplanerat i lördags. Vi åkte iväg när vi käkat frukost och gjort oss klara. Det tar en timme ungefär att köra till Ullared. Jag somnade på vägen dit   Sånt trevligt sällskap var jag    Vi var där vid 12-tiden och parkeringsplatser fanns inga så långt ögat kunde se. Det tog en liten stund innan vi hittade en, man får köra runt där en stund innan man hittar en p-plats när det är lönehelg.... Vi valde kanske inte världens bästa tillfälle att åka dit. Men det gick bra faktiskt även om det var kö till caféet, stod i kö c:a en halvtimme. Men inne i själva varuhuset blir det liksom inte trångt ändå, fast det är mycket folk, det är så himla stort. Fick hittat det jag skulle ha; leggings, nattlinnen, strumpor, en liten stekpanna och hårfärg. Höll mig till det som stod på min lilla lapp jag hade med mig   Jag skulle ju åka hem med buss på måndagen, igår. Och jag ville ju gärna ha med mig mina inköp med en gång och inte ta hälften nästa gång jag åker dit. Dessutom får man tänka på budgeten när man har en Spanienresa inbokad om c:a 5 veckor. 

Jag köper mina nattlinnen på GeKås för de är både billiga, 60:-, och bra. Har gjort så i flera år. Köpte även 2 kortärmade toppar, en svart och en röd. Strumpor är alltid bra och billigt där också, köpte 10 par vita kortsockar till mig och lilltrollet. Så nu har vi strumpor ett tag. Jag rensade ur de fula och udda igår så nu har vi ordning på strumpfronten. Efter besöket i det stora varuhuset åt vi thaibuffé på Rosegarden, mums! 

Jag hade rejält ont i fötterna på lördagskvällen och älsklingen fixade fotbad åt mig den godingen   Det var välbehövligt och skönt. I söndags var jag mör. Fötterna värkte som f-n, resten av kroppen ville också bara vila så det var det enda jag gjorde. Jag skulle ju hem som igår och måste orka med den resan också. Det gick bra. Idag är jag dock inte pigg, kroppen känns som ett öppet sår, det svidvärker i HELA kroppen, ryggen känns som den skall gå av när som helst.... Ja, ja.... Så blir det när man leker frisk.


Sitter här alldeles nyduschad, skall snart till vc för veckans första B12-injektion, och så skall det i vanlig ordning handlas också, det är nästan tomt i kylen. 

Idag har vi sol, men det blåser kallt. Har fortfarande inte känt en endaste gång hittills att det är varmt nog att sätta mig ute på balkongen, det har blåst så himla kallt varje gång det varit sol. Hoppas det blir lite varmare snart.


Ha en finfin tisdag!   





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards