Alla inlägg under oktober 2018

Av Pisan - 30 oktober 2018 12:12

 


Så var det tisdag. För mig betyder det dags för B12-injektion. Har en em-tid för det idag, kl 15. Så jag tog sovmorgon. Gött. 


Man får aldrig vara glad länge. Igår efter att jag skrivit förra inlägget ringde min läkare. Man tog ett EKG på mig innan jag gick hem igår, läkaren skulle iväg så han kunde inte titta på det förrän han var tillbaka. Och det visar sig att jag har lågt kalcium. Jag kanske borde veta att man kan se det på EKG med tanke på att jag är utbildad läkarsekreterare men det visste jag faktiskt inte. Man kan ju inte veta allt    Hur som helst så måste jag gå till vc och lämna blodprov för det nu..... Varför skall det alltid vara nåt som ska krångla? Varför kan man inte få vara glad längre än en liten stund? Jag började genast tänka på benskörhet. Det har min mamma. Har inte läst på än om det är ärftligt men det skulle inte förvåna mig. 


 


Idag kommer äldsta dottern hit och käkar middag med mig och lilltrollet (som är ledig idag). Ska bli mysigt. Det blir nog en del prat om årets jul och juklappar och sånt skulle jag tro    Längtar till jul nu. Nu när det blir mörkt så tidigt på kvällen så vill man ju ha mer ljus och då är det så himla skönt när man sätter fram ljusstakarna i fönstren, eller hänger upp stjärnor. Och tänder julgranen när det blir dags för den. Visst man kan ju ha tänt sina taklampor och så men det är liksom inte samma sak, det är mycket mysigare och stämningsfullt med julbelysningen. Eller hur?


 Har huvudvärk idag så jag skall nu ta ett par Panodil, hoppas det hjälper. Ha en finfin tisdag!   


 

Av Pisan - 29 oktober 2018 11:53

 


Japp! Idag berömmer jag mig själv    Var ju hos min läkare på vc idag. Alla prover låg jättebra! T o m triglyceriderna som varit så höga i flera, flera år. Det är min ansträngning med kosten och de nyaste medicinerna som gjort susen. Min läkare är en sån där allvarlig typ, han ler sällan. Men idag log han nästan    Ni anar inte vilken lättnad detta är. Det har varit jobbigt ett bra tag nu p g a detta. På kardiologen var de också oroliga och ni som följer min blogg vet ju vilken ångest jag hade angående min lever, ff a i somras innan ultraljudet av levern gjordes. Men nu kan jag slappna av vad gäller det. Men fortsätta med att utesluta så mycket fett och socker som möjligt i min kost.


Har precis fått i mig lunch. Och jag som brukar äta frukost såhär dags    Fick ju gå upp tidigt i morse. Och efter läkarbesöket gick jag till mataffären och handlade och köpte med mig en sallad hem, en sån där Pic a Deli-sallad. Gott. Och surdegsfralla till. Köpte flera stycken frallor. Tar nog en till sen till kaffet lite senare i em. 


Ha en finfin måndag goa du!   


 




Av Pisan - 28 oktober 2018 12:35

 


Det är söndag. Och vi är tillbaka till vintertid. Som vanligt känner jag av den omställningen. Hela dagen blir ju helknasig. Natten var inget rolig heller, har sovit dåligt. Efter kl var c:a 2.30 har jag bara sovit korta stunder. Har legat och lyssnat på musik emellanåt. 


Hade väntat mig att må skit idag, att ha extrem värk i hela kroppen. Igår var jag nämligen iväg på en slags behandling. En väninna till mig har eget företag. Hon jobbar med Hypoxi. Hon vill testa och se vad det har för verkan på personer med fibromyalgi, eller värk över huvud taget. Hon har haft någon kund som blivit bättre i sin värk och nu är hon nyfiken på att testa detta "på riktigt" så jag har blivit erbjuden att vara försökskanin, och jag har tackat ja och igår var jag på första behandlingen. Behandlingen gör så att det i början av behandlingsperioden blir som en rensningseffekt, kroppen gör sig av med slaggprodukter. Och sist det hände mig var när jag fick bindvävsmassage och jag blev jättedålig. Så jag hade förväntat mig att samma skulle ske nu. Men jag kan glatt säga att hittills har jag inte känt av det eländet. Har inte kissat extra mycket ens. Kanske är det så att den där diabetesmedicinen jag tar för att kissa ut socker gör att jag kissar ut allt möjligt som njurarna släpper ifrån sig? Jag kissar ju extremt mycket nuförtiden, sen jag började med den medicinen alltså. Har dessutom gått ner 8 kg sen jag började med den, och det är jag jätteglad för! Har ingen våg hemma men jag vägde mig på lab på vc i veckan när jag lämnade prover inför det årliga läkarbesöket som jag skall på i morgon.

Nu spårade jag ur, skulle ju berätta om hur det var på den där "behandlingen" igår. Först fick jag ta på mig en dräkt som liknar en dykardräkt och lägga mig på en brits. Dräkten kopplades till en maskin och i dräkten fanns massor med som små sugkoppar som sög tag i kroppen med jämna mellanrum (jag hade tunna träningskläder på mig). Det kändes jätteläskigt i början men efter en 10 min var det bara skönt. Efter en halvtimme av det var det dags för lite "träning". Jag fick ligga ner och cykla i en maskin med en slags "kjol" som kopplades ihop med en stor kupa över nederkroppen, som cyklade. Jag cyklade i vacuum med jämna mellanrum i en halvtimme. Det var rätt skönt att ligga där med, det var inte ansträngande alls. Jag låg och kollade i en tidning när jag inte pratade med min väninna. Hon hade andra kunder samtidigt så vi kunde inte prata hela tiden. Jag blev lite yr och fick ett lätt tryck över huvudet medans jag cyklade och det var vanligt sade hon. Men det släppte sen efter nån timme. Som sagt så hade jag väntat mig ett rejält bakslag idag men jag har inte mer ont än vanligt en sån här dag med kyla ute. Måste tillägga också att behandlingen gör så att blodcirkulationen ökar. Och det är ju bra.

Jag skall dit på onsdag igen. Sen ska jag gå 4 gånger till. Så får vi se hur det hela går, vad jag känner i kroppen, om värken blir lite bättre, eller inte. Hur som helst så känns det här spännande. 


    


Och så har vintern kommit. Igår kom första snön. Under dagen igår upplevde jag både sol, regn, hagel och snö. Och igår kväll började det snöa rejält. I morse var det helt vitt ute för det hade fryst på med. Det ligger fortfarande snö kvar, det är bara någon plusgrad och sol. Nu snackar vi inte en halvmeter snö utan bara ett tunt lager. 


Annars så har veckan varit mest eländig, har haft mycket värk, utöver det vanliga. Några dagar var riktigt jobbiga. Man blir ju så låg av sån värk. Livet är verkligen inte roligt då.


Måste berätta en knasig grej. För nån vecka sen beställde jag ett par ljusslingor på nätet. Efter några dagar kom det ett sms att jag kunde hämta ut grejerna. I ÖREBRO! I en närbutik där. Helt galet ju! Så jag mejlade företaget jag beställt grejerna ifrån och fick svar rätt fort. Det var DHL som gjort fel och företaget  skulle skicka ut nya varor till mig. Men nu har det gått över 1 vecka och ingen avi eller nåt sms om att hämta ut paket har kommit. FIck en påminnelse per brev från Örebro i veckan och alldeles nyss ett sms om att hämta ut paketet inom 3 dagar. Jag skall nu mejla företaget igen tänkte jag. Har dessutom fått en faktura som skall vara betald senast på tisdag.... Snacka om knas.


Hoppas du har en fin söndag!   


 

Av Pisan - 24 oktober 2018 14:20

 


Såhär känns det idag. Men det hjälper inte med kaffe. Är som ett vrak. Har sovit dåligt och värken är överjävlig. Ville bara gnälla av mig lite. Kram på er!   

Av Pisan - 23 oktober 2018 12:07

 


God middag! Nu är jag hemma igen   Har haft det gott där i Småland. Måendet har varit som vanligt, lite upp och lite ner, IBS:en har jävlats lite men det är lugnare nu. I lördags var vi iväg på skivmässa i Värnamo. Kul. Annars så har vi tagit det rätt så lugnt. Och tiden har gått jättefort. I fredags tog älsklingen ledigt så vi har verkligen haft en långhelg tillsammans. Mysigt. Och nu har han fått sitt körkort!   Så nu är det bara till att blåsa liv i bilen och få iväg den till besiktningen. Sen får vi se hur domen blir.... Mindre kul ju. 


I morse gick jag direkt från sängen i kläderna och iväg till vc, skulle lämna fastande blodprover inför årsbesöket hos min doktor på måndag. Jag skall tillbaka i em för jag skall ha en B12-injektion och lämna ett urinprov, hade missat att jag skulle ha ett med mig. Och jag kan inte kissa på kommando - det låser sig totalt. Så jag fick med mig ett rör hem. Hade tänkt att jag skulle duscha och tvätta håret innan jag skulle iväg på det besöket men det kan jag glömma för vi har inget varmvatten.... Ringde bostadsbolaget och fick besked om att det var nån vajsing med fjärrvärmen så vi har inte varmvatten förrän tidigast vid 14-tiden. Får väl blaska av mig så gott det går innan jag skall iväg. Håret får ju se ut som det gör, det gör inget för det blåser ändå storm ute. Jädrar vad det blåser, men solen skiner. Det är rätt kallt, jag fick ta på mig fingervantar. Har gått i sneakers sista veckan för det har ju varit så varmt men idag åkte kängorna fram igen, hade de ett tag när det var lite kallare men sen kom ju brittsommaren och då åkte sneakersen fram igen. Nu blir det nog ingen mer brittsommar. Här har alla löven på ekarna fallit av, det är sååå tomt. Nu ligger löven i stora högar utanför våra uppgångar här i huset. Undrar när de tänkt sopa upp dem....


Hoppas du har en fin tisdag   


 





Av Pisan - 16 oktober 2018 10:33

   


God morgon! Så var det tisdag. Och jag är uppe lite tidigare än vanligt. Vaknade med huvudvärk deluxe   Undrar hur den här dagen blir. Igår var det en riktig skitdag. Det började med att jag vart tvungen att gå upp tidigt för jag skulle iväg på läkarbesök. Hade oflyt på resan dit, missade precis spårvagnen när jag kom in till Korsvägen i Gbg. Likadant vart det när jag skulle hemåt, missade spårvagnen precis. Jag skulle hämta ut en ny medicin som läkaren skrivit ut men jag behövde gå hem och äta innan jag gick ut och hämtade den. Skulle även hämta ett paket i butiken här som är utlämningsställe. Går hemifrån och gör det jag skulle, + handlade lite. När jag kom hem och bytt kläder och satt mig ner för att pusta ut kommer jag på att jag inte hade någon medicin med mig hem..... Det var ju främst därför jag gick ut! Gissa om jag blev trött på mig själv. Och jag var sååå trött och energilös, jag var totalt slut. Att börja dagen med att gå upp tidigt är ingen höjdare för mig. Det fanns inte på kartan att jag skulle gå ut en gång till. Så jag fick messat lilltrollet som slutade kl 16 och be henne hämta min medicin på vägen hem, hon har fullmakt för att göra det. Så till slut fick jag min medicin. Har man ME-hjärna eller...... Men det var inte det enda som gick knasigt igår, det var en massa små grejer som gick emot mig hela dagen. Skönt att jag har det bakom mig nu. 


Några bilder från en promenad jag tog i söndags:


      Klicka på bilden så blir den större.

 


Jag gick där i godan ro och fotade för det var så fint där i ravinen. Har precis fotat ett par bilder och så vänder jag mig åt riktningen jag skall gå och får syn på de här älgarna!! Det första jag tänker är "Fota för helvete!" Tar ett par bilder och sen börjar jag skaka, paniken kommer.  Snacka om att ha lång startsträcka.... Jag är livrädd för älgar, de är ju så förbaskat stora. Den här älgkon hade dessutom 2 kalvar med sig! Så jag vänder på klacken och lufsar iväg så fort jag kan, det lutar brant neråt så det går inte att springa, dessutom kan inte en fibris som jag springa utan man lufsar så gott det går..... Jösses vilken hjärtklappning jag hade! Jag vågade inte vända mig om för att se om älgkossan kom efter mig, det tog en bra stund innan jag vågade det. Ja, så går det när Pisan är ute på promenad    När jag kom hem var jag helt slut och huvudvärken kom krypande under eftermiddagen. Det dröjer nog innan jag går den vägen igen, jag vet att det ofta går älgar där såhär års men det tänkte jag inte på då. Det är ett villaområde och alla äpplen i trädgårdarna lockar väl nu kan jag tro.


Idag står det ett besök hos frissan på agendan. Ska vara där om 2 timmar. Ska bli skönt att klippa ner kalufsen lite.

I morgon åker jag till älsklingen och stannar tills på måndag. Ska bli mysigt, nu var det ju ett tag sen jag var där. 


Ha en fin tisdag och resterande vecka och helg!   


 

Av Pisan - 13 oktober 2018 14:45

 


Såhär känner jag mig idag. Ledsen. Är helt ensam här hemma. Den här helgen kan jag inte åka till älsklingen, jag har en läkartid på måndag fm och det går inte att ändra på den tiden, har väntat länge för att få den. Så det blir inget besök hos älsklingen förrän nästa vecka.... Blääää.... Har det urtrist idag, orkar inte gå ut heller utan får hålla mig här hemma, helst i soffan. Har så jäkla ont i benen. Jag har inte känt av nåt positivt alls av det fina vädret vi nu haft i några dagar. Igår när jag var ute svettades jag som jag vet inte vad, var genomsvettig när jag kom hem igen. Men tyckte ändå inte att det var speciellt varmt ute, utan mer lagom liksom. Och jag hade inte mycket på mig för jag visste att jag skulle svettas om jag hade för mycket på mig. Gnäll, gnäll, gnäll.... Det är inte min vecka det här, är inte på humör   


Hoppas du har det bra i det fina vädret i a f, goa läsare   



Av Pisan - 11 oktober 2018 13:09

 


OBS! Gnällinlägg. Idag vaknade jag med världens huvudvärk. Den är hemsk fortfarande, väntar på att tabletterna skall kicka in ordentligt. Har jag otur så gör de aldrig det utan jag får dras med den här skiten hela dagen.... Och kanske ett par dagar till. Så är det ibland med den jäkla huvudvärken jag har. Det är jättefint väder ute men jag tycker bara ljuset är jobbigt nu när jag har så ont i huvudet. 


Ledsen att det blir ett gnällinlägg men jag kände att jag behövde gnälla lite. Känner mig ledsen och tycker lite synd om mig idag, och så är jag så trött på att vara sjuk   


Kram på er!   


 

Som den här ugglan ser ut med sina ögon känner jag mig idag....

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards