Alla inlägg under januari 2020

Av Pisan - 31 januari 2020 12:39

Så var det helg igen... Jösses vad veckorna springer iväg! Gårdagen sprang fortare än andra dagar. Var ju iväg med  tjejerna. Hade det mysigt och trevligt. Meeen vad trött jag blev! Fick lägga mig när jag kom hem, låg i sängen i flera timmar. Det snurrade i huvudet så somna kunde jag inte. Var sååå hjärntrött. Kände mig piggare efter några timmar men somnade i soffan framför Netflix på kvällen. Vaknade halv 1 inatt. Hatar när detta händer. Jag vill borsta tänderna och göra min kvällsritual som vanligt och inte groggy. Somnade direkt i sängen sen tack och lov. Men var bra seg när jag skulle gå upp idag. Idag står det dusch och vc-besök på agendan. Och ikväll skall jag INTE ta nytt morfinplåster som almanackan säger, nu är det slut på det. Det blir avgiftning nu, så den närmsta veckan kommer jag inte må bra alls och jag kanske inte orkar med att blogga. Bara så ni vet. Men man vet inte, har ju aldrig gjort det här förut så jag vet ju inte hur jag kommer må. Men jag antar att jag inte kommer må bra för det var ju jobbigt när jag halverade dosen i höstas.


Nu blir det duschen! Ha en finfin helg!   


 

Foto från första vintern i den här lägenheten, januari 2012.

Av Pisan - 30 januari 2020 09:26

Här sitter jag färdigklädd och klar. Väntar på att klockan skall bli 9.40 Då skall jag gå ut och bli hämtad av mina väninnor, de som jag åker till Spanien med. Vi skall åka till Klädkällaren. Där skall vi kolla runt och så skall vi äta lunch där, de har en bra lunchrestaurang där. Idag är det bra mycket ljusare ute än vad det varit de sista dagarna, solen bryter nästan igenom molnen. Gott. Är det nåt som behövs nu så är det ljus.


Igår hade jag en skruttdag, hade ont som f-n i benen på fm och em, på kvällen släppte det. Det var förresten inte bara benet som värkte, det var bara det att det värkte mest. Idag känns det bättre. Men idag protesterar magen, typiskt när man skall iväg. Åt Finncrisp igår och det har hänt förut att magen protesterar då. Så nu vet jag helt säkert att min mage inte gillar det. 


Ha en finfin torsdag!   

Av Pisan - 27 januari 2020 13:35

 


God eftermiddag!  Idag har vi en grå och regnig dag här. Gårdagen var också gråtrist. Men lördagen var fin med sol. I helgen har det städats och röjts här hemma. Mest städning har det blivit men har även röjt en del och varit iväg och slängt en del. Skönt. Mindre skönt är att jag nu får sova på golvet, eller: madrassen ligger på golvet. Det är lite meckigt när man är en fibris, är ju graciös som ett kylskåp på nätterna när man skall upp och kissa och att då kravla sig upp från golvnivå är ingen  höjdare.... Men så får det vara ett tag, hur länge vet jag dock inte. Tills jag har råd med en lösning på det hela.... Men har sovit gott de 2 nätter jag legat där. Men man ligger kvar länge och är kissnödig innan man ger sig på att ta sig upp.

Men jösses vad gott det är att ha fått städat ordentligt! Och då främst att ha fått bort dammet som låg tjockt i vardagsrummet och mitt sovrum. Soffan fick sig en omgång av dammsugaren också. Trist dock att jag inte orkar ta tag i sånt här på egen hand. Nu hjälper älsklingen gärna till men det är aldrig roligt att behöva be om hjälp. Har inget val längre, jag orkar helt enkelt inte att göra såna här saker själv längre. Nu tycker säkert flera av er att jag skall be dottern om hjälp. Visst, det kan jag göra men det känns inget bra heller då hon också har fibro och även jobbar, hon har också svårt med orken. Nu var hon inte hemma i helgen, hon har skaffat sig ny pojkvän, som bor i Helsingborg så hon var där. Hade jag nu inte haft älsklingen så hade ju hon och jag fått ta tag i detta själva, naturligtvis. För att hyra in städhjälp har jag absolut inte råd med. Hade ju varit underbart att ha råd med det, att få städat ordentligt och det regelbundet. 

Även om jag gillar min julgran så kändes det gott att få ner den i källaren igen, hade lite annat som skulle ner där också så dit ner gick vi igår innan älsklingen åkte hem.


Sitter här i köket - som nu också är julfritt, jag plockade bort allt som har med jul att göra i fredags - och det doftar jättegott från en bukett tulpaner som jag fick av älsklingen. Kom upp sent idag så jag åt frukost sent och har sen suttit här vid datorn, har även hunnit med ett telefonsamtal med mamma och pappa och så har jag betalat en räkning. Strax skall jag stänga ner datorn och förflytta mig till vardagsrummet och soffan, det blir nog Netflix resten av dagen.


Ha en finfin eftermiddag och kväll!   

Av Pisan - 23 januari 2020 13:06

Morsning! Det är torsdag och jag har redan hunnit med en sväng till Mölndal och hem igen per buss och spårvagn. Hade en tid till en ÖNH-läkare på en praktik i Mölndals centrum igår. Min läkare här hemma på vc vill att man gör en sömnapnéutredning på mig. Han fattar inte att man är trött när man har fibro och ME. Så han skrev en remiss för detta och jag fick igår med mig en slags apparat hem som jag fäste på nattlinnet, pulsmätare på handleden och tunn slang till varje näsborre. Trodde att jag inte skulle sova många timmar men det gick hyfsat bra ändå får jag säga. Värst var det tidigt på morgonkvisten. Det hela hade säkert gått bättre om inte min provisoriska lagning av min säng rasade vid 4-tiden i morse. Kunde ju inte mecka med det kl 4 på morgonen med den där apparaten på + att det förmodligen ligger någon och sover i rummet under mig..... Så jag fick baxat upp sängen lite grann med några böcker bara. Har fixat till det lite bättre nu men när älsklingen kommer på lördag tror jag att vi tar av alla benen så får madrassen stå direkt på golvet tills jag fått köpt mig en ny säng. Så jag fick ligga helkonstigt i sängen och det var inte skönt alls. Apparaten skulle lämnas tillbaka idag senast kl 12. Så det var bara till att äta frukost tidigt (blä!) och klä på sig och ge sig iväg mot Mölndal igen. Och här sitter jag nu, dödstrött. Skall steka lite blodpudding nu och äta, sen går jag och lägger mig och sover middag. Håll tummarna för att sängen inte rasar igen   


Kan tillägga att jag glömde stoppa i pappret med mitt namn och personnummer i den lilla väskan som apparaten ligger i så när de öppnar den så vet de förmodligen inte vem som haft den apparaten hemma inatt..... Det är Pisan i ett nötskal det....   Hoppas de lyckas lösa det hela.


Vi har en liten kläd/presentbutik här i byn. Och nu har de rea, 50%  på utvalda kläder. Hittade en tunika som det stod Pisan på:


 


Så den fick följa med hem. Ursäkta den dåliga bildkvalitén, fick inte till det bättre. Jag har egentligen köptstopp på kläder nu, vet inte vad som flög i mig....   Skall köpa lite nya kläder i Spanien i maj hade jag tänkt, därav köpstoppet av kläder nu.


Ha en fin torsdagseftermiddag och kväll!   

Av Pisan - 21 januari 2020 11:46

 


Halloj! Här sitter jag, har precis fått i mig frukosten. Har huvudvärk. Har jag haft sen resan hem igår. Har haft det fint i helgen, tur att huvudvärken kom först igår och inte under helgen. Vi kom iväg på loppis och jag fick tag på det jag ville ha så nu kan jag köra igång med mitt pysselprojekt så fort andan faller på, och jag har ork.


I söndags var det härligt väder   Vi kom ut på en liten promenad. Jag orkar ju inte gå så långt men tack vare ett såntdär ryggbälte, eller gördel eller vad nu det kallas så kunde jag gå lite längre än vanligt i a f. Älsklingen hade köpt ett sådant till mig på Lidl, eller: Jag hade bett honom köpa ett sådan åt mig, vi har ju inte Lidl här i byn. Och det funkade faktiskt riktigt bra. Himla käckt. Hade det på mig på vägen hem igår också och det funkade bra då med. Jag slipper få kramp i ländryggen. 


I helgen har vi kollat klart på Shogun. Ni vet den där serien som gick på tv på 80-talet. Jag såg den aldrig då. Den var ju riktigt bra.

Vi gjorde god mat också på lördagen: Egen kebab i pitabröd med grönsaker och vitlökscreme fraiche. Jag stekte strimlor av benfri fläskkarré och kryddade med basilika, oregano, paprikapulver, citronpeppar och pressad vitlök. Det blev jättegott. Kommer vi nog göra fler gånger. Det var jättelängesen jag gjorde egen kebab. 


Nu är det dags att kliva in i duschen om jag skall bli klar tills det är dags att gå till vc för veckans första B12-injektion.


Ha en finfin tisdag goa du!   



Av Pisan - 16 januari 2020 11:43

Kikar in för att önska fin helg! Jag sticker snart iväg till Småland och älsklingen. Och på lördag skall jag gå på loppisen där i byn och se om jag hittar det jag behöver till mitt pysselprojekt men tror nog att jag gör det för det brukar finnas sånt i massor. 


Om 1 timme går jag hemifrån. Väskan är packad, jag är duschad och har varit på vc och fått mig en B12-injektion. Och så var jag och postade ett paket. Ett paket som skulle blivit postat igår egentligen. Men när jag kom till Ica så märkte jag att jag glömt paketet hemma.... Men jag skulle också hämta ut 2 paket så jag behövde inte känna mig som värsta idioten - bara nästan....   


Ha nu en riktigt härlig helg goa läsare!   

Av Pisan - 14 januari 2020 14:54

 


Min längtan till vår och sommar är galet stark just nu. Det här gråa och trista och döda ute är hemskt. Vet att man sett vårtecken redan i södra landet men här har jag inte sett nåt än. Och det är ju lite galet att det kommer redan nu, det kommer ju komma köldknäppar och t o m snö kanske innan våren är här på riktigt. Hur skall jag stå ut dessa månader, jag gör inget annat än våndas över det här trista just nu, och så gäspar jag.... Gäspar och gäspar....


Igår gick jag upp hyfsat tidigt för jag behövde duscha innan jag skulle till vc för en B12-injektion tidigt på em. När jag sen kom hem fick jag nåt slags ryck och började dra fram pysselsaker jag har i klädkammaren, det var några grejer jag skulle ha till ett projekt jag tänkt börja med nu. Det hela slutade med att jag drog framm ALLT som har med pyssel att göra ur klädkammaren. Så nu är allt genomgånget och rensat och allt är lagt prydligt på nya platser inne i mitt sovrum, både i garderoben där och i min sekretär som till större delen innehåller mina smycken men jag har även 3 lådor i den som nu innehåller enbart pysselgrejer. Har även 2 kassar med pyssel stående på golvet där inne. Det här tog ju några timmar. Fick tack vare detta röj ordning i ett skåp i köket också som jag bara tryckt in saker i under julhelgen. Skönt med ordning och reda. Fick nåt slags adrenalinpåslag och gick på högvarv och på kvällen sen hade jag svårt att varva ner och somnade inte förrän vid 2-tiden. Det är aldrig bra. När jag vaknade i morse hade jag huvudvärk, och det hade jag nästan räknat med. Det blir så när jag haft adrenalinpåslag och jag somnat sent. Tog tabletter och sov nån timme till. Och detta fast det är ett fasligt oväsen från bygget intill här, de t o m pålar där utan att jag vaknade....    Och nu efter frukost, som blev sen idag, är jag som klubbad, gäspar och gäspar....


Beställde även hem lite kortpysselgrejer igår. Nu jädrar skall här skapas kort!  Tycker det är så roligt. Fick organiserat upp mina kort/papperspysselgrejer igår till det bättre och då känner man ju ännu mer att man vill skapa nåt. Men som jag skrev ovan har jag även ett annat pysselprojekt på gång. Igår fick jag dragit fram lite grejer till det. Men det sket sig med att komma igång med det för det fattas ett par grejer som jag var helt säker på att jag hade - och som det visade sig att jag INTE hade.... Så jag "måste" på loppis i helgen. Men eftersom jag skall till älsklingen i helgen så är det inget problem    


Nu skall jag gå in i klädkammaren och göra i ordning där efter mitt röjande igår. Men eftersom det blivit bättre med plats där inne är det lätt fixat. Sen blir det nog Neflix.

Ha en fin tisdagseftermiddag och kväll!  Tjillevippen!   



Har sen igår kväll lyssnat på gamla 80-talshits, här kommer en jag lyssnat på nu på middan   


Av Pisan - 10 januari 2020 13:07

 


Halloj! Här kommer ett litet inlägg från mig. Har haft några urjobbiga dagar. Har mått skit. Förlamande trötthet, yrsel, värk från helvetet och en mage som jävlas. Men mår lite bättre idag. Är inte riktigt lika trött. Men har inte mycket jag måste göra, skall bara till vc och få en B12-injektion om ett par timmar. Och nu kan jag boka in mer tider för ampullerna fanns nu på apoteket! Hurraaa! Nu har jag så jag klarar mig ett tag. Men får vara sparsam ändå för jag vet ju inte om jag får mer utskrivet sen om ett par månader när jag inte har mer kvar att ta ut och min gamla läkare slutat på vc. Min nuvarande skriver ju inte ut det. Så flera veckor kommer jag att bara ta 1 injektion. Jag kommer kanske bli lite tröttare, men det får jag ta. Det är ju ändå bättre än att vara helt sänkt och sängliggandes för jämnan.


Har tillbringat de senaste dagarna i soffan tittandes på Netflix. Har sett serien Knightfall. Tittade om den första säsongen då jag upptäckte att jag inte mindes ett skit från den....   Och sen direkt efter den så började jag kolla på säsong 2. Himla bra serie. Om man gillar historiska filmer/serier. Och det gör ju jag. Så när jag tittat klart på den började jag på en flamländsk serie med historiskt tema den också, Thieves in the wood. Har upptäckt att Neftlix börjat dubba de icke engelsktalande filmerna/serierna. Men jag ändrar till originalspråk för jag blir galen på att det de säger inte stämmer med hur munnen rör sig på skådespelarna. Och så gillar jag att kolla på sånt som det inte pratas engelska i. Vet inte varför men jag gillar det bara. Och den här, Thieves in the wood, är ju flamländsk och de pratar nederländska vilket jag en gång lärt mig. Det är länge sen nu, 1993, men det kommer tillbaka till mig mer och mer när jag kollar på program som det pratas det i. Det blir nästan så jag känner mig överkörd av alla ord som kommer till mig, ord jag glömt men som ligger lurandes i bakhuvudet. Undrar hur det skulle bli om jag åkte dit, skulle jag kunna fatta allt de säger? För de pratar fort. Det skulle nog ta ett par dagar innan jag är inne i det igen.


På tal om språk och sånt. Mitt minne har blivit sämre och sämre och jag tycker det blivit ännu värre sen jag började äta den nya medicinen, Gabapentin. Hittar inte ens de vanligaste orden ibland.... Jag hade en tfn-tid med min läkare igår morse men tror ni jag kom ihåg att ta upp detta? Men jag skall själv kontakta honom sen när jag känner mig redo att sluta med morfinplåstren helt. För just nu känner jag att det inte går. Jag klarar inte av en absistensperiod när jag är i en dipp, som jag är just nu. DET kom jag däremot ihåg att säga igår.... Och nu kommer jag få Gabapentinet i dospåsarna vilket känns jättebra för det är jobbigt med att hålla reda på kartor med tabletter, jag kommer inte ihåg om jag verkligen tagit pillren eller inte ibland. Snacka om minne som en guldfisk.... Men detta inte förrän om 2 veckor då jag idag börjat på en ny dosrulle. Men har kommit fram till, efter en natt/tidig morgon med hjärtklappning, att jag skall sänka dosen med en tablett. Hjärtklappning är en av alla biverkningar. Och jag har god effekt av pillren ändå, i en mindre dos, jag har ju sluppit de där hemska pirrningarna i kroppen sen jag började med dessa piller.  Tror inte jag behöver riktigt så hög dos som jag har nu. Typiskt att detta skulle inträffa 1 dygn efter att jag hade tfn-tid med läkaren. Men jag tar upp det när jag hör av mig till honom sen när jag slutat med plåstren.


Oj vad jag svamlat på här idag. Hade tänkt mig ett litet kort inlägg...    Ha en finfin fredag och helg!     

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards