Alla inlägg under juni 2021

Av Pisan - 30 juni 2021 13:07

 


Halloj! Kikar in här en liten stund men har egentligen inget speciellt att berätta. Idag är jag själv här hemma, det har jag inte varit så mycket sista tiden, dottern har inte haft så många jobbpass. Just nu gör hon sitt sista innan hon går på semester och i morgon hämtar hon nyckeln till sitt nya hem och på lördag går flyttlasset.


Jag gör inte så mycket, har mest suttit ute på balkongen och tagit det lugnt och haft det gott. Orkar inte så mycket mer. Idag känner jag mig riktigt sliten, det blåser som sjutton och då brukar jag känna mig mör i kroppen. Solen kikar bara fram litegrann då och då en kort stund. Men vi har haft tur här för vi har inte haft den där jobbiga värmen som varit på många andra ställen i landet. Vi har haft runt 20 grader och det tycker jag är bäst, det är en go temperatur. 

Igår och idag har jag tagit lååång sovmorgon och inte kommit upp förrän vid 12-tiden. Känns som alldeles för sent egentligen men varför ska jag inte sova när jag känner att jag behöver det? 


Ha en finfin onsdag!   Tjingeling!   



Av Pisan - 27 juni 2021 11:48

 


Ja! Det gör den verkligen. Är såååå trött på att vara sjuk. Att alltid vara trött. Att alltid ha ont. Och sen tillkommer det ju en hel massa annan skit som IBS och även deppighet och en uppsjö av andra konstiga symptom. De kognitiva besvären är dock värst tror jag, förutom att man är trött och har ont jämt då. Mitt minne är ju som en guldfisks, barnen blir ju jättetrötta på mig, jag minns ofta inte vad de sagt eller berättat. För dem, fast det vet varför, känns det som ointresse många gånger. Men jag kan ju inte rå för det. Och ibland virrar jag till det rejält. Och det gäller inte bara det här med att ta in information utan andra saker som att glömma stänga av en platta på spisen, glömma bort att jag t ex kokar ris. Eller att jag kommer på kl 23.55 på kvällen att jag har en jättetvätt i tvättmaskinen som skall hängas upp. Ja, jag kan hålla på länge om saker jag glömmer lätt.

Och till ME:n och fibron kan vi ju även lägga till diabetes också.... Fick ju en ny medicin i vintras, en spruta som jag ger mig själv 1 gång i veckan. Den ger en hel massa jobbiga besvär med magen. Ont i magen lite då och då, riktigt förbaskat ont ibland. Gaser (fiser ständigt numera och det är inga småpruttar precis utan rejäla jordbävningspruttar....) Och så väsnas magen, det kan ju kurra i magen när man är hungrig i vanliga fall men nu låter den som jag är vrålhungrig för jämnan (visserligen inget jobbigt med det men när man är med folk så undrar de säkert varför min mage låter hela tiden). Men värst är ju gasigheten. När jag vaknar på morgon så luktar det inte nykokt hallonsylt i  mitt sovrum direkt....   

Och så har vi de förhöjda triglyceridvärdena. De var fortfarande inte bra senast jag hade kontakt med lipidmottagningen på Sahlgrenska. Om de inte blivit bättre nu i sommar på en ny medicin jag började med i vintras (ja, ytterligare en medicin....) ska ett gentest tas för att se om det är nåt genetiskt. Är det så så kommer ingen medicin hjälpa och jag måste äta en helt fettfri diet resten av livet. Höga triglyceridvärden är inte bra för hjärtat och levern bl a. 


Usch vilket tråkigt inlägg. Men en mulen dag som den här känns det inte så himla roligt, speciellt inte när man är tung i huvudet och är såååå himla trött som jag är idag. Men jag hade en fin midsommar, åtminstone på dagen. Jag var helt alena här hemma hela kvällen. Kändes rätt skönt när jag lagt mig och dagen/kvällen var slut. Igår var det lugna puckar här hemma också. Tvättade en maskin tvätt (som jag inte glömde bort) och så kom lilltrollet hem från sitt midsommarfirande med en kompis. De hade varit i Ullared på dagen och hon hade handlat en del grejer till sitt nya hem, bl a en dammsugare av känt märke och till fyndpris. Så hon var nöjd. Nu är det inte många dagar kvar tills hon flyttar. På lördag går stora lasset till Mölndal. Så fr o m lördag bor jag själv. Har fortfarande inte hört nåt från FK om bostadstillägget. Det hänger nämligen på det om jag kommer ha råd att bo kvar här. 


Nä, nu skall jag äta frukost, har inte varit hungrig så jag sköt lite på den. Ha nu en fin söndag goa du!   Tjingeling!   

Av Pisan - 25 juni 2021 10:37

 


Kikar in för att önska er en jättefin midsommarhelg! Var rädda om er!   

Av Pisan - 21 juni 2021 13:20

 


Japp, idag är det sommarsolstånd. Tyvärr så vänder det nu. Önskar att det alltid kunde vara såhär ljust, vad gott det hade varit. Jag hade ju mått mycket bättre av det tror jag. Hade varit skönt att slippa de där tunga mörka månaderna på vintern.

Så har det varit helg igen. Jag har haft det bra. Igår hade jag det riktigt bra och mysigt    Och så varmt det varit, igår var det äckligt klibbigt också även efter regnet som kom mitt på dagen. Fuktig värme är inget kul, det är bara jobbigt. Idag är det mulet och runt 15 grader, idag tycker jag det är jätteskönt efter några heta dagar. Det ser ut att bli hyfsat väder till midsommarafton också, hade ju varit kul för alla som är med på utomhusaktiviteter, är det kyligt så är det ju ingen höjdare att sitta ute och äta heller, för på midsommar så vill man ju sitta ute och äta.


Igår var lilltrollet och storasystern på Ikea och handlade grejer till lilltrollets nya lilla lya. Igår kväll var det en enda stor röra med Ikeakassar, papperskassar och kartonger på lilltrollets rum. Så vi tog det som skulle packas i kartonger och stoppade ner i kartonger och porslin, glas och sånt slogs in ordentligt så nu är det bättre ordning på torpet. Men det står kartonger och kassar lite här och var i lägenheten nu. Men det gör inget, det är ju bara för nån vecka, sen försvinner alltihop inklusive lilltrollet. Känns konstigt måste jag säga. Ett nytt kapitel i livet börjar. Både för henne och för mig.


Ha en finfin eftermiddag och vecka!   Tjillevippen!   


 

Av Pisan - 18 juni 2021 12:11

 


Halloj! Här kommer ett litet inlägg från en vimsig Pisan. Skrev ju i förra inlägget att här inte hänt något speciellt. Det har det ju visst det! Lilltrollet har fått lägenhet och flyttar snart ifrån sin gamla mamma, 1 juli får hon tillträde till sin nya lya, en liten etta uppe på vinden i ett hus i Mölndal. Hur kunde jag glömma det när jag satt här och skrev sist?? Kanske inte så konstigt när man har en fibro- och ME-hjärna....    Och igår eftermiddag ringde hon och berättade att hon precis fått ett mejl och fått reda på att hon kom in på yrkeshögskolan dit hon sökt. Så i augusti början hon sin utbildning till payroll controller. Det händer visst en hel del här ändå, fast jag i vissa stunder inte tycker det    Det händer faktiskt ännu mer här men det berättar jag om lite längre fram     


Och så har det blivit varmt. Gööörvarmt till och med...    Så igår höll jag mig ifrån balkongen, hade dörrarna stängda här. Tror det blir så idag med. Det blåser ganska mycket i o f s så jag får se hur jag gör lite senare. Men vaknade och var tung i huvudet så jag skall nog hålla mig i skuggan i så fall.


Och så är det fredag och helg. Vet ännu inte riktigt än vad som händer i helgen. Men nåt trevligt och mysigt blir det i a f.


Ha nu en finfin helg!   Tjingeling!   


Av Pisan - 15 juni 2021 12:20

 


Halloj! Idag har vi en riktig blåsdag här. Det har vi haft sen i lördags i o f s. Jag som just fattat att det verkligen är sommar, och så går det och blir höstblåst.... Har haft en bra helg trots blåst, i lördags hade jag en helt underbar dag med en väldigt trevlig utflykt till Gunnebo Slott. Den lever jag på fortfarande, trots att jag mår skit i kroppen p g a blåsten   Annars så har här inte hänt speciellt mycket. I fredags fick jag min första dos vaccin, nästa blir 30 juli. I morgon skall jag träffa mina 2 väninnor, skall hem till den ena och fika. Blir hämtad i morgon förmiddag. Ska bli jätteroligt, har saknat dem, mycket   Det blev några dagar på balkongen förra veckan, fick lite för mycket sol i pannan och på näsan under veckan. Får ta det lite lugnt med det nu ett tag känner jag. Det skall ju bli så himla varmt nu i några dagar, enligt prognosen ska vi få 27-29 grader med början på torsdag... Usch, tycker jag inte om, det blir för mycket. 


Hoppas du har en fin tisdag   Tjillevippen!   


Av Pisan - 8 juni 2021 11:36

 


Halloj! Det har hunnit att bli ny vecka igen. Veckorna springer iväg. Nu har vi ju haft fint väder ett tag nu men idag är det grått. Igår regnade det nästan hela dagen men det klarnade upp framåt kvällen. Det skall klarna upp idag med men lite tidigare. Inte helt fel för då kan jag sitta ute på balkongen lite, det är ingen sol där men det är skönt att sitta ute ändå. När jag kikade ut på balkongen för nån timme sen var det bara 10 grader.


Hade det bra på min födelsedag och i söndags. Jag och dottern åt tillsammans i torsdags, hon köpte med sig poke bowl hem från stan efter jobbet, jättegott! Vi gjorde ju samma när hon fyllde år några veckor tidigare. Jag tog samma för jag tyckte det var så himla gott. Och så fick jag jättefina blommor igen     

I söndags var vi hos mamma och pappa, och storasyster. Vi var ute i trädgården de här där vid hyreshuset de bor i. Storasyster med pojkvän hämtade mig och lilltrollet och körde oss hem. Morotskakan i rulltårtevariant var jättegod, likaså bullarna, som ju dottern bakat båda två. Det var helt blå himmel och solen gassade men det går att sitta i skuggan också, tack och lov. Jag fick fina presenter, bl a 2 muggar som jag önskat mig. De är från Iittalas Taikaserie, blå och är på 4 dl. Jag gillar Muminmuggarna också men de är inte så stora och när jag dricker kaffe, eller te, så är det STOR mugg som gäller   Så när vi kom hem slängde jag några utav mina Ikeamuggar så de nya fick plats i skåpet. Jag fick gott te också, fläderte som var jättegott, jag smakade igår. Jag gillar fläder.

Vi hade en jättetrevlig kalasdag. På kvällen sen och igår var jag helt klubbad. Igår låg jag hela dagen i stort sett. Det blir lugnt idag med. Skall strax flytta över till soffan och kolla lite på Netflix tror jag. Sen får jag se om det blir bättre väder, då flyttar jag ut på balkongen.


Och så har jag fått tid för vaccination. Lyckades hitta en endaste ledig tid i morse när jag kollade runt bland alla mottagningar och sånt som vaccinerar här storstadsregionen. Fick tid på fredag på Kronans Apotek i Mölnlycke, som är vår grannby. Äldsta dottern kör mig, hon jobbar ju här i byn och kan gå ifrån jobbet en stund, himla bra för då slipper jag ta bussen. 


Ha nu en fin tisdag och en fin vecka!   Tjillevippen!   

Av Pisan - 1 juni 2021 10:52

 


Halloj! Nu har vi ny månad, första sommarmånaden. Och i helgen har vi haft riktigt sommarväder och det har varit härliga balkongdagar. Idag är dock himlen vit. Men det skall visst klarna upp framåt eftermiddagen.


Igår var jag på vårdcentralen. Har fått inflammation i ena hörselgången. Jobbigt. Och behandlingen är skitjobbig. Hörseln blir påverkad och min tinnitus känns värre än vanligt. Och jag kan inte använda hörlurar för att lyssna på musik vilket jag är så van vid, somnar ju bäst om jag kan göra det när jag lagt mig på kvällarna. Det kanske är mitt frekventa användande av just hörlurar som gjort att jag drabbats av detta, vem vet... Jag blir grinig av sånt här    Och när jag ringde mottagningen på morgonen igår och pratade med sköterskan så fick jag även veta att jag inte kommer att få vaccinera mig här i byn för de kommer inte få nåt vaccin. Det blir till att åka in till stan och Scandinavium. Och där fanns inga tider att boka de närmsta 2 veckorna såg jag på hemsidan. Och skall jag åka till stan och vaccinera mig får jag ju åka buss.... Vill ju helst inte det nu. Så att jag är irriterad och grinig just nu är p g a de här 2 orsakerna. Fast samtidigt känner jag att eftersom jag ändå bara går här hemma så kan jag vänta. Och även om jag bestämt mig för att vaccinera mig så är jag ändå orolig att jag kanske blir riktigt dålig av vaccinet. Vi fibrisar är ju så känsliga mot läkemedel och andra medicinska substanser. Men det måste ju ändå vägas emot risken att bli riktigt förbaskat dödsdålig av själva viruset såklart. Jag pratar inte mycket om det här med viruset och vaccination för jag är så jädra trött på det, det ältas ju hela, hela tiden i media. Har slutat titta på nyheterna, jag orkar inte.


Och i söndags var det Mors Dag. Själv så hade jag ordnat med mina små troll att min mamma fick sin present och kort jag hade gjort. De var på begravning i onsdags, deras farmor har gått bort, så jag skickade med lilltrollet presenten och så fick hon ge den till storasyster som i sin tur gav min mamma den i söndags (de bor ju i samma hus). Hade köpt en CD till min mor, hon lyssnar, precis som jag, mycket på musik. Jag fick jättefina blommor och en jättebra handkräm i present. Det brukar bli mycket blommor och presenter såhär års eftersom jag fyller år nästan samtidigt som det är Mors Dag, jag fyller på torsdag. Så på söndag skall vi till mina föräldrar och äldsta dotter och fira både min födelsedag och lilltrollets födelsedag som var i slutet på april, och Mors Dag också såklart. Vi skall vara ute i trädgården de har där som de bor. Så lilltrollet skall baka lite som vi skall ha med oss. Hon skall baka surdegsvaniljbullar och morotskakerulltårta   


Det här är buketten med blommor jag fick i söndags:


 


Ha en finfin tisdag och vecka!   Tjingeling!   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards