Alla inlägg under juni 2018

Av Pisan - 21 juni 2018 08:55

 


Nu är det dags för semester, älsklingen går på semester i eftermiddag. Så det blir inte mycket bloggande de närmsta 4 veckorna. Idag åker jag dit, vi kommer att vara där 2 veckor och här 2 veckor, vi åker lite fram och tillbaka i o m att jag skall ha lite sprutor och hämta ut min dosrulle var 14:e dag. Men det gör inget, vi har massor av saker vi vill göra i stan och naturligtvis ska vi åka till  Danmark en dag, det har blivit semestertradition nu.  Förut var det Ullared på midsommar som var tradition men eftersom älsklingen inte kan köra bil så blir ju det inte av.


Igår var jag på sjukhuset och skulle göra den där leverbiopsin. Men det blev inte av. Nä! För det var ingen sådan inbokad. Läkaren visste inte varför jag fått information om att det skulle göras en biopsi för det var ett ultraljud som skulle göras. Läkaren som remitterat mig dit och som ringde upp mig sade ju att det skulle göras en biopsi. Men ingen blev ju gladare än jag att jag slapp! Och ultraljudet visade att min lever mår bra och den har inte tagit skada av de höga trigllyceridvärdena. Och värdena har gått ner, mycket tack vare medicinen jag äter för det, men jag tror att det också beror på att jag inte äter fett och socker längre. Och så hade jag gått ner 3 kg till. Kanonbesked ju!   Gissa om jag blev glad. Så jag slapp spendera hela eftermiddagen där, som man får göra när man gör biopsi. Jättegott ju. Men gissa om jag var trött när jag kom hem.... Jag mådde skit på morgonen, magen hade bestämt sig för att krångla och jag kunde inte äta, mådde illa. Magen fortsatte krångla hela dagen men det känns lite bättre nu.  Får se hur det blir efter frukosten.


Ha nu en jättefin midsommar och fina sommarveckor!   


 

Av Pisan - 18 juni 2018 17:50

 


Måndag eftermiddag/kväll och jag håller på att laga middag. Potatisen är på spisen och fisken är i ugnen. Har huvudvärk, hade det igår med. Tror det beror på lågtrycket. I morse gick jag upp tidigt, skulle lämna fastande blodprov på vc, de tog 6 rör. Det är inför telefontiden jag har med kardiologen om c:a 2 veckor. Sen vid halv 10 kom min väninna och hämtade mig, vi skulle ut på shoppingtur, hon behövde ett duschdraperi och jag behövde köpa ett nytt täcke. Och det gjorde vi. Sen åkte vi hem till henne och åt lunch, sallad som vi köpt på Maxi. Jag fick även köpt nya kuddfodral till soffkuddarna. Himla bra. Vi var även inne i en ny butik i köpcentret där vi var, Normal heter den. Inget för en onormal typ som jag kan man tro   Där köpte jag rakgel, borst till eltandborstarna och lite annat smått och gott. De hade allt möjligt inom hygien och rengöring och smink och godis och kakor.... och en del annat pill. Ganska billigt men inte billigast på allt, Rusta är billigare på vissa grejer. 


I helgen har jag pysslat lite smycken till mig själv:


   


De här 2 armbanden. Det första, mammaarmbandet, gjorde jag om, var inte nöjd med det som det såg ut innan. Och det andra är gjort av pärlor från ett halsband jag hade och som jag slaktade. Gjorde även ett halsband:


 


Är också gjort av en halsband jag hade innan och som jag slaktade. De flesta pärlorna är sånt som jag haft udda av, jag har alltså inte kvar några likadana pärlor. Brukar göra så när jag gör grejer till mig själv, gör slut på slattarna liksom.


Här regnar det nu och är grått. På dagen var det lite sol emellanåt i a f. Men jag klagar inte, den hemska värmen vi hade förut orkar jag bara inte med. 


Ha en finfin måndagskväll!   


 

Av Pisan - 14 juni 2018 19:13

 


God kväll på er! För ovanlighetens skull skriver jag här inne på kvällen   Hamnade här vid köksbordet, har just ätit lite och satte igång laptopen samtidigt. 

Idag  blåser det nåt så in i bänken och så har det börjat ösregna - alldeles nyss. Fick gå ut på balkongen och ta ner parasollet och plocka in stolsdynorna. Det märks att det är lågtryck. Mina ben värker nåt så fruktansvärt. Och ont i fötterna har jag också. Men det beror nog mest på att de har gått i nya skor, de gillar inte förändring mina små fossingar. Jag var ju inne i stan igår och köpte mig nya sandaler och smycken för presentkortet jag fick när jag fyllde år. Hittade ett par jättefina sandaler :


 


De är sköna men har gett mig lite skavsår idag. Jag fick nämligen åka in till stan igen.... När jag kom hem igår kväll såg jag att jag inte fått med mig den ena av de 2 ringarna jag köpte på Avi & Lena, en silverring med en turkos i. Så i morse ringde jag dit och hon jag pratade med skulle ringa upp damen jag handlade av igår, naturligtvis var hon ledig idag. Och jag skulle ringa upp lite senare men då svarade de inte, jag ringde flera gånger. De hade väl kunder antar jag. Så jag bestämde mig för att åka in. Och tog på mig mina nya sandaler. Så nu känner jag att jag har fötter, som sagt så gillar de inte förändring även om sandalerna är mjuka och goa att gå i. Nästa gång jag tar på mig dem får jag plåstra om mina stackars tår. Och ringen den fick jag med mig hem, hon jag handlade av igår hade hittat den bredvid kassapparaten när hon räknade kassan igår kväll så det var inga problem med att få den med mig idag. Förutom den köpte jag en ring till, ett par örhängen och 2 armband:


   


 


Fina va? Jag är jättenöjd   Jag åkte direkt hem, var endast borta 1 timme men när jag kom hem var jag helt slut, satte mig och kollade på Outlander som jag fick 3:e säsongen av när jag fyllde år, av min älskling. Kollade på det nån timme sen gick jag och lade mig och sov i 2 timmar. Det var inte dumt, jag var verkligen trött. Är rätt mör fortfarande så det blir nog tidigt sänggående ikväll och i morgon ska jag ta det piano. I helgen också. Nu blir det soffan och tv:n.


Ha en fin kväll!   


 


Av Pisan - 13 juni 2018 12:26

 


Det är onsdag och det hela dagen. Har inte kommit ifrån köksbordet än fast jag varit uppe ett bra tag nu. Har betalat några räkningar och lite sånt nödvändigt. Och så kom äldsta dottern, hon har varit i Grekland på semester och nu skulle hon lämna resväskan hon har här i vårt förråd, hon har inget förråd där hon bor i stan. Hon hade köpt handkräm och tvål av olivolja i present till mig. Handkrämen var gjord av åsnemjölk och olivolja och tvålen av ros och olivolja och den luktade jättegott. Hon och lilltrollet tog samma buss in till stan för en liten stund sen så nu är jag själv.  


Var ju och hämtade popcornmaskinen och dammsugaren igår. Dammsugaren har jag inte packat upp än men popcornmaskinen har jag testat. Den funkar bra, är lätt att använda och är lätt att torka ren. Dock så blir inte popcornen så salta eftersom man inte använder olja när de poppas - och då fastnar inte så mycket salt på popcornen. Men de är goda ändå   


Strax skall jag gå till vår Icabutik och köpa en sallad, sån där man plockar ihop själv och även handla lite annat. Och vid 4-tiden tar jag bussen in till stan. Skall köpa nya sandaler, skall gå till Bekväma Skor-butiken tänkte jag. Sen skall jag använda mitt presentkort på Avi & Lena och köpa mig lite silver, det blir förmodligen en ring med en turkos i för det har jag velat ha länge. Vill även ha en annan ring, kanske blir det ett armband också. Får se. Lägger upp bild i nästa inlägg. Efter att jag är klar där går jag till lilltrollet och väntar tills hon är klar för dagen och sen går vi och äter innan vi åker hem. Har tur med vädret idag med, det är inte hett utan c:a 21-22 grader. Alldeles lagom alltså. 


Ha en fin onsdag!   


 

Av Pisan - 12 juni 2018 16:34

 


Halloj! Här är jag. Och det är tisdag eftermiddag. Har varit hos älsklingen i helgen, kom hem igår em. Har haft det mysigt. Och varmt. Det var 30 grader både på lördagen och söndagen så vi har inte orkat göra något speciellt. Vi firade min 50-årsdag med tårta på lördagen   Men igår var det helt annan temperatur, regnet kom ju. Härligt. Idag har det inte varit så varmt heller, c:a 21 grader - alldeles lagom tycker jag   


Har funderat en del på det här med värmen och min kropp - värk o s v alltså. Jag mår bättre rent muskulärt och ledmässigt i värmen, är inte så stel och värken är mindre, mycket mindre. Och så fort det blir minsta lilla väderväxling så börjar fötterna och benen att krångla och det blir ett helvete att somna på kvällarna/nätterna. Men samtidigt som det är så varmt och mina muskler mår bra så mår JAG inte bra av värmen, även om jag dricker mängder med vatten. Blir på dåligt humör, känner mig ju ofräsch precis hela förbaskade tiden. Jag svettas som en tok    fast jag sitter still. Så det blir ju att sånt som behövs göras här hemma inte blir gjort - jag orkar inte, även om min kropp mår bättre.... Knasigt, jag vet....   


Idag jobbar lilltrollet sent och jag ska gå och möta henne när hon kommer med bussen, vi skall gå till matbutiken och hämta ut 2 paket, det ena innehåller en dammsugare. Det är därför jag behöver hjälp med att bära. Det andra paketet innehåller en varmluftspopcornmaskin (jösses vilket långt ord, låter som en diagnos...). Men först skall jag hänga upp lite tvätt och plocka undan i köket.


Ha en fin tisdagskväll!   


 


En stund senare: Ibland funkar hjärnan inte som den ska, är lite vimsig idag tydligen. Lilltrollet jobbar inte alls sent, hon jobbar tidigt och har redan slutat. Inte för att det spelar nån roll men varför ska det vara så svårt att få till saker och ting på rätt sätt?   

Av Pisan - 6 juni 2018 12:51

 


Äntligen är det lite svalare ute. Idag är det dessutom mulet. Men det skall visst klarna upp. Då skall jag ut på balkognen och ha det gött   


Och så är det vår nationaldag. Jag önskar er en fin sån!   


 

Av Pisan - 4 juni 2018 12:11

 


Ny månad! Sommarmånaden juni. Fast sommar har vi haft i snart en hel månad.... Hoppas det inte innebär en tidig höst bara. Här började vi månaden med födelsedagsfest. Jag har fyllt år. Hade inget stort firande fast jag fyllde jämt utan det var bara de "närmast sörjande"....   Och något långt firande hade vi inte heller, det hade jag inte orkat utan de var här mitt på dagen och jag kunde efteråt ta det lugt och ligga i solstolen ute på balkongen för temperaturen var rätt behaglig igår faktiskt, det blåste en hel del och det blåste nordan vilket ju gjorde att det blev liiiite svalare i a f. Vi åt jättegod smörgåstårta som jag hade beställt utav en cateringfirma här i byn och till kaffet hade vi melonpizza:


 


Har snott den här bilden men den vi hade såg nästan likadan ut, vi hade björnbär istället för hallon och röda vindruvor istället för gröna och så lite jordgubbsgrädde som "sås". Jättesmaskens!! Vi hade mycket jordgubbar så vi hade i en skål också och så hade vi vaniljglass till. Jag glömde ju fota så därför snodde jag den här bilden på nätet. 

Smörgåstårtan var av sorten "Lax & räk", den var sååå himla god!


Fick presenter i form av pengar och även ett presentkort på Avi & Lena, en smyckesbutik i Göteborg, precis som jag hade önskat mig   


 


Jag gillar ju silver bäst och den här butiken är helt underbar, de har så himla mycket grejer som jag vill ha   


Sen så har ju några av er goa läsare skickat mig gratulationskort   Tack så hemskt mycket!    Ni är mig så kära och jag blir sååå glad och rörd   


Veckan innan var det ju Mors dag och då fick jag fina blommor av lilltrollet, fick dem dagen efter eftersom jag ju var hos älsklingen och kom hem först på måndagen:


 


De doftade  underbart men tyvärr så stod inte pionerna så många dagar trots att jag var noga med att byta vatten. Igår fick jag dock mer blommor men de har jag inte fotat....


Och på tisdagen kom storasyster och hälsade på, hon skulle hämta sin stora resväska som jag har i källaren här, hon har idag åkt till Grekland på 1 vecka. Fick dessa fina örhängen av henne:

        De är från "Lily and Rose" . De har hemskt fina smycken. Dottern har sjäv flera par örhängen därifrån. De jag fick är lila, såklart   


 


Trots ett lugnt firande igår är jag som klubbad idag. Hade tänkt att gå till vc tidigt i morse och lämna blodprover, inför leverbiopsin om 2 veckor, men jag orkade bara inte, jag väckte lilltrollet som hade en tidig tid hos tandläkaren och sen gick jag och lade mig igen. Somnade sent igår för jag hade så infernaliskt ont i fötterna, låg och vände och vred på mig bra länge innan jag fick ro och somnade. Vaknade kl 5 och var jättekissenödig, sen låg jag vaken i 2 timmar innan jag somnade om och sov några timmar till. Jag var dock inte så pigg att jag orkade gå upp, är som sagt mör idag. Man kan nästan tro att jag hade en vild blöt fest med dans och röj som pågick fram på småtimmarna  


Så idag tar jag det lugnt. Blir nog till att sitta ute på balkongen i solstolen och läsa i mitt senaste Traderafynd, en Abbabok, tror jag skrivit om den i nåt inlägg innan. Det är mest molnigt idag och inte så himla varmt, inte än i a f. Känner att det passar mig bra idag.


Ha en finfin måndag och vecka goa du!   


 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards