Alla inlägg den 12 december 2019

Av Pisan - 12 december 2019 10:50



Halloj! Idag börjar vi med Freddy Kalas,  Hey ho!!    Visst är det en rolig jullåt? Gud så jag skrattade första gången jag hörde den   Det är ju nåt år sen nu. 


Idag är det en riktig grådag igen, igår var det lite ljusare och i förrgår sken solen. Har tänt ljus här på köksbordet för att få det lite mysigt, och det blir det med lite julmusik till också. Och en mugg kaffe, med lite kanel i. 


Pratade med älsklingen nyss, där snöade det. Här är det bara blött. Men jag har snöont i benen. Men har lärt mig med åren att snön behöver inte falla just över mig, känner av även om det snöar en bit bort. Likadant med åska på sommaren, får konstig huvudvärk och yrsel även om åskan är en bra bit bort. 


 


Vad jag frös när jag gick upp förut. På med kläder och raggisar och kofta. Nu när jag fått i mig frukost och kaffe är jag istället jättevarm.... Det är sällan det är mitt emellan, antingen fryser jag eller så är jag för varm. Sån har jag varit i många år. Tror det började jag blev sjuk och fick fibrodiagnosen. 


Igår satt jag länge vid datorn och Facebook för att försöka få sålt lite smycken, jag har ju rätt mycket liggandes här hemma nu efter höstens pysselhysteri.... Har lagt upp 2 annonser på Marketplace där på fejjan och även betalat en liten summa för extra marknadsföring i 6 dagar. Hade varit kalas om jag fick in några kronor för det är rätt skralt i kassan just nu. Det brukar det vara såhär års då jag börjat med julklappsinköpen i november. Har beställt en del på nätet, det är så smidigt. Man slipper åka in till stan och gå i butiker vilket jag gärna undviker. Blir helstressad av det och det blir baksmälla på det i flera dagar efteråt. Har även använt lilltrollet som bud, hon är ju i stan varje dag och har oftast 1 hel timmes lunch och hinner med en hel del då. Nu låter det som att jag köper MÄNGDER av julklappar. Det gör jag inte. Tvärtom så är det väldigt lite numera. Annat var det ju när de små trollen var små. Då åkte jag in till stan en lördag så trollen kunde vara hemma med sin far och köpte alla julklappar samtidigt. På den tiden åkte jag mycket oftare in till stan. Gärna en lördag då jag kunde åka in själv, för att köpa kläder till de små trollen bl a. Och när jag kom hem och öppnade ytterdörren kom de springandes och ropade "Mamma, mamma! Vad har du köpit?!"   

Det blev inte av så ofta sen när jag blev sjuk, vilket jag blev 2001. Jag har snart varit sjuk i 20 år alltså.... Jösses! Och vilka toppar och dalar det varit sedan dess. 2006 slutade jag jobba. Vilken sorg. Och ännu större blev sorgen när jag c:a 2007--08 fick höra professor Gottfries säga: "Pia, du kommer aldrig mer kunna jobba".... Har säkert berättat det förut (har ju minne som en guldfisk) men tårarna rann när jag gick ut därifrån till spårvagnshållplatsen och skulle åka hem. Ja, de trillar nu med bara jag skriver det här   I början var jag inte så dålig som jag är nu så det hände ju då och då att jag orkade med att åka till stan utan allt för stora "biverkningar". Men nån gång runt 2006--07--08 hade jag ofta ångest och det hände att jag fick panikångest just av att komma in i stan, fick då åka hem i stort sett med en gång jag kommit dit. Minns ett tillfälle speciellt starkt, jag fick ångest på bussen in till stan och klev av vid Kungsportplatsen för att bara gå tvärs över gatan till busshållplatsen för bussen hemåt och åka hem igen.... Är glad att jag inte har ångest längre, det var länge sen nu. Åt ångestdämpande medicin under några år men blev så himla trött av dem och det var skönt att sluta med dem sen. 



Kör en repris:


                                    


Läser du detta på datorn så klicka på bilderna så blir de större. Alltihop är till salu. De flesta örhängen 30:-, de flesta armband 45:- och halsband från 80:-, paketpris på hela set.


Idag står det hårfärgning på schemat. Har en hemsk utväxt som måste åtgärdas. 


Ha en finfin torsdag!   


 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards