Alla inlägg den 21 december 2019

Av Pisan - 21 december 2019 13:06

 


Ja, tidigt i morgon bitti, närmare bestämt 05.19, är klockslaget då det hela äntligen vänder och det blir inte längre mörkare och mörkare för varje dag som går utan tvärtom! Underbart!    Det blir ljusare för var dag som går istället  Fast vi märker väl inte av det så mycket den första tiden. Men det känns så skönt att bara veta att nu blir det inte mörkare och mörkare.


Jag tror att det är detta nissarna och nissorna på bilden här ovan firar, vi borde också fira det. Det var väl så det var förr, innan kristendomen. Vi firade att ljuset var på väg tillbaka och så kom kyrkan och skulle bestämma att vi skulle fira deras lilla gosse som egentligen inte föddes till jul alls. 


"En modern svensk jul är en blandning av urtida fornnordiska seder. Vi träffas hela familjen, äter och dricker tillsammans – det mest ursprungliga sättet att fira jul i Norden. Vi har presentutdelning – något som har sitt ursprung i de antika romerska saturnalierna. Lägg där till tecknade amerikanska filmer med tjattrande ekorrar, tomteverkstäder och spanska folksagor, maträtter från halva jordklotet, gran från Tyskland samt ett turkiskt helgon. Vi dricker tysk vinglögg med arabiska kryddor och bullar smaksatta med saffran skördat av berber i Atlasbergen. Den svenska julmusten vinner fortfarande över Coca-Cola på julen. Dock är även julmusten en import från Tyskland. Allt detta kryddat med lite allmänt kristet mischmasch som julkrubbor och julotta. När den kristna kyrkan ville värva medlemmar gjorde man enligt gammal beprövad sed – man tog över seder och bruk från de föregående religionerna. Och den redan tidigare heligaste tidpunkten måste förstås ersättas med något riktigt häftigt – så då högg man till med Jesus födelsedag. Att födelsedatumet placerades flera månader fel var inte så viktigt. Att fira Jesu födelse vid juletid är med andra ord bara ett dåligt kamouflage, ett sätt att appropriera den största högtiden i hela Europa. Intressant nog har vissa grenar av kristendom helt bannlyst julfirandet som något okristligt och hedniskt. Det vore alltså mer ärligt av de kristna att erkänna att de varje år deltar i ickekristna, hedniska riter, snarare än att påstå att det är en kristen högtid – vilket det alltså inte är. Jul har firats här i Norden i tusentals år. Vintersolståndet har hållits som årets heligaste tidpunkt över hela Europa ända sedan stenåldern. Redan från antiken finns det också nerskrivet hur nordmännen vid vintersolståndet samlades och festade, och drack jul – som det hette. De åt julegris och skålade och skrålade – ”Jul, jul, jul, jul!”. Ja, även själva ordet JUL är förkristet. I andra länder döpte man om sina hedniska vintersolståndsfiranden till Krist-mäss – men det gjorde vi inte här i Skandinavien. Vi har behållit det gamla förkristna, hedniska begreppet. I praktiken är alla ursprungliga seder och bruk som är kopplade till julen helt hedniska – julgranen, blomsterkransar på dörren, hängande av mistel i taket, utbytande av gåvor, och mycket annat. Julegrisen är förstås en hyllning till Frejs galt Gyllenborst. Grisar har man offrat till gudamakterna och ätit kring jul i tusentals år. Vi ställer in halmbockar under granen, symboliserande Tors bockar Tanngrissner och Tanngjostnir. Och så ställer vi ut en tallrik gröt till tomtar och småfolk. Hur kristet är det? Så när du firar jul – sänd våra gamla hedniska gudar och gudinnor en tanke."

 

Texten kommer från en debattartikel i svt.se, hela artikeln kan du läsa HÄR.


 


Idag tog jag sovmorgon, det går inte på veckorna numera. Jag vaknar tidigt av oväsendet från bygget här i området, de börjar väsnas redan vid 06.30 Skulle jag somna om så är det med hörlurar med musik. Och då sover jag bara sådär lätt, vet inte ens om man kan kalla det sömn, det är mer som halvsömn. Idag var klockan över 8 när jag vaknade första gången och gick på toa. Och när jag sen skulle gå upp "på riktigt" funkade inte belysningen i badrummet, ett lysrör (av 2) har liksom blinkat i ett par tre dagar och igår skrev jag upp på inköpslistan att det behöver köpas ett nytt lysrör. Så nu får jag duscha i mörker. Dock inte i totalt mörker för jag har ett fönster därinne. Och att gå ut före dusch går inte. Jag ser inte klok ut i håret, behöver verkligen duscha. Men det skall väl gå, får väl tända ett ljus därinne. Förmodligen hann lilltrollet att göra sig i ordning innan det var dags att åka till jobbet därinne innan det blev mörkt, annars hade hon garanterat väckt mig   


Igår kollade jag på en ny serie på Netflix, "The Witcher". En fantasyserie, helt ok serie tycker jag, dock inte lika bra som "Game of Thrones" och "Sagan om Ringen". Kollade på alla 8 avsnitten. Nästan. Jag var sååå trött under sista avsnittet att jag somnade till flera gånger, så jag skall kolla på andra halvan av det avsnittet senare idag. Efter lysrörsinköpet. Igår kom baksmällan för 2 dagar av aktivitet för mig. Var som en urvriden disktrasa.... Halvlåg i soffan större delen av dagen. Hade det nog blivit idag också om jag inte var tvungen att gå och köpa lysrör. Imorgon kommer älsklingen. Han har fullt upp idag med att packa, mina julklapparna till mina små troll har förvarats hos honom, för det är där jag har inhandlat dem. Även hans julklappar till oss skall ju med. Han har även en del julmat som skall med hit. Och precis lagom till jul har man öppnat upp parkeringen och vägen till den här utanför. Den har varit avstängd p g a bygget intill här, eller rättare sagt vatten- och avloppsarbeten till bygget. Så nu har älsklingen någonstans att ställa bilen. Han har ju inte varit här på länge p g a detta. Man skall visst stänga av vägen och parkeringen mer innan hela bygget är klart. 

Vi kommer att tillbringa hela hans julledighet tillsammans, han börjar jobba igen den 7:e januari. Vi kommer att vara här först och sen hos honom över nyår. Och det kan hända att vi åker hit en vända till, det har vi inte bestämt än, det ligger liksom öppet, skönt. Och jag skall ju inte ha så många B12-sprutor så då kan jag ju vara borta längre än vanligt. 


Ha en finfin helg!   


 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards